Vaxholm

Måndag 31 juli
Andrea
sov över hos mig så tillsammans släpade vi oss ur sängarna för att åka med Ålandsfärjan klockan 07.00. När vi väl fått ombord all vår packning (okej, det var inte så mycket men det kändes stort och bökigt) satte vi oss i sofforna som är reserverade för chauförer... Där somnade vi ganska direkt, vi låg som packade sillar med väskorna på oss som täcken för att det var så kallt.

Sedan tog vi bussen från Kapellskär till Stockholm. Under bussturen sov vi båda två hela tiden, så den var inte så spännande.

När vi kom fram till Stockholm gick vi till Kungsträdgården och åt våra medhavda mackor. HAHA! Det var tufft. En liten stund senare gick vi ner till Strömkajen och tog en skärgårdsfärja ut till Vaxholm.

På båten var det en utlänning vid namn Simon, 25 år, som försökte ragga på oss. Det gick dåligt eftersom vi definitivt inte var intresserade av honom.

Vi kom fram till Vaxholm utan några bekymmer och skulle då försöka hitta vårat vandrarhem. Vi gick in på en sorts turistinformation och frågade. Då fick vi veta busstider och en förklaring till hur man går från bussen till vandrarhemmet. Medan vi väntade på bussen gick vi till den riktiga turistinformationen och ställde tusen onödiga frågor (kan det bero på att han som jobbade där var världens hunk..?)

Efter det handlade vi lite mat och tog sedan bussen till Bogesunds vandrarhem. Där packade vi upp och betalade för de två nätterna vi skulle tillbringa på vandrarhemmet. Hon i kassan var snäll och lät oss få det för barnpris.

Sedan tog vi följande buss in till "stan" i Vaxholm och därifrån tog vi bussen vidare ut till Eriksö camping och simstranden som finns där. Trots vinden låg vi på stranden och solade tills vi fick så varmt att vi vågade oss i det kalla vattnet. Haha, vi var så smarta så vi lade våra handdukar rätt över ett motionsspår så alla joggar fick springa runt oss.

Vi kollade upp det här med att hyra cyklar, och killen som hade hand om uthyrningen gjorde desperata raggningsförsök.

Efter det tog vi bussarna tillbaka till vandrarhemmet, lagade middag (pasta med bacon och paprika i creme bonjuor) och chillade. Man var ganska trött efter den långa resan.

Tisdag 1 augusti
Vi vaknade rätt tidigt av att sådana som skulle lämna vandrarhemmet började dammsuga, men vi steg ändå inte upp före vid 11. Då gjorde vi i ordning frukost och mackor att ta med oss och tog bussen till stan igen.

Vid kajen låg en båt som for på sightseeing turer runt hela Vaxholm, och såklart nappade vi på det. Vi gav mannen 100kr var och steg ombord. Ett par som inte pratade svenska kom också med på sightseeingen. Det var verkligen värt 100kr att få se Vaxholm från vattnet och då fick man ju se sådant som man aldrig annars skulle fått syn på. 50 minuter senare var vi tillbaka och då tog vi våran karta och skulle gå till en strand som fanns utmarkerad. Men före det stannade vi på ett fick och åt varsin räckmacka. Som tur var hade vi inte lika mycket otur som killen i bordet bredvid. Han blev av med sin macka, för en äcklig mås kom och tog den. Haha, stört.

Vi gick vilse och kom väldigt långt bort ifrån den där stranden, men det var kartans fel, för den visade fel (givetvis). Efter att ha klättrat i berg och vandrat förbi samma skola två gånger fick vi äntligen syn på stranen. Men då visade det sig att vi fortfarande måste gå runt en vik för att komma till den. När vi gick runt viken märkte vi att närmsta vägen till stranden hade varit att gå rakt upp från turistinformationen. Men hey, vem tackar nej till en powerwalk? (okej Fia, vi Ebba-wannabes tog en powerwalk.)

När vi kom till stranden såg vi att den sk. "stråhatten" också var där. Det var en kille med stråhatt som säkerligen hade följt efter oss, för han var överallt där vi var. Förövrigt var ingen på den stranden riktigt normal tror jag, en nudde-tant och hennes rodnande dotter t.ex.

När vi tröttnat på att simma åt vi våra mackor och klädde sedan på oss igen. Vi gick ner till stan och kollade lite i affärer, "råkade" passera de snygga och hunkiga hamnvärdarna ett antal gånger...

I en lite hamnbod köpte vi två handgjorda spel och gick sedan för att handla middag på Konsum (där det förövrigt också jobbade massa snygga killar, RAOW).

Vi tog bussen till vandrarhemmet och direkt när vi var framme började vi laga middag (pasta med världens största tomat, paprika och majs i creme bonjuor). Vi satt ute på gården och åt våran utsökta mat. Någon timme senare drog vi av oss våra kläder och lade oss för att sola. Då hörde vi hur det började åska på avstånd. De mörka molnen kom närmare och närmare oss, men vi låg envist kvar. Vi hade bestämt oss för att ligga kvar tills det började regna. Alla bilar som kom till vandrarhemmet kollade snett på oss eftersom vi låg och "solade" i åskväder. När de allra första små regndropparna kom rusade vi in och tog på oss våra regnjackor (vi ville så gärna använda dem) och ställde oss ute på trappan. Då kom solen fram och alla som såg oss då kollade också snett (för vem står i bh, trosor och regnjacka när det är sol?!)

Efter våra väderbekymmer läste vi lite tidningar och började packa ihop våra saker. Sedan gick vi i duschen och åt kvällsmat. Därefter somnade vi ganska omgående.

Onsdag 2 augusti
Vi steg upp vid 8, packade det sista, städade rummet, åt frukost och lagade mackor (igen), lämnade tillbaka nyckeln och tog bussen till stan och hamnen. Där åt vi våran nya favorit; en kula kokosglass och en kula chokladglass i bägare. Sedan kom båten och vi åkte tillbaka till Strömkajen inne i Stockholm.

Med våra stackars ömmande fötter tog vi oss till Åhlens där vi hade date med min mamma. Hon gav oss pengar och sedan gick vi vidare till Cityterminalen och låste in all vår packning i förvaringsboxar. När detta var avklarat rusade vi ner till drottninggatan och började shoppa. Vi var ganska effektiva och pressade varandra till att handla sådant som vi aldrig annars handlar. Smink för Andreas del, och smycken för min del.
Jag köpte;
-2 par string och 1 par vanliga trosor från Topshop
-1 par string från H&M
-1 bh från H&M
-1 vitt ribbat linne från Topshop (likadant som Andrea har)
-1 blå och svart randig kofta från MQ
-1 blått, grått med gulddetaljer v-ringat långt linne (nästan som en klänning) från Topshop
-1 par gråa Tiger-jeans från Denim for Girls i Gallerian
-5-pack med snygga gem från Ordning & reda
-1 plånbok från Wedins
Kläder 2 augusti
Tack mamma för att ditt kreditkort var med under shoppingen! (Fast jag måste nog hjälpa att betala när räkningen kommer i höst...)

När shoppingen var klar tog vi bussen till Kapellskär tillsammans med mamma, Fanny och Frida (som hade kommit tillbaka från Lund) och åkte Ålandsfärjan hem.