Litteraturhistoria

Visste du att Charles Dickens, som har skrivit Oliver Twist, har jobbat på en fabrik som tolvåring när hans föräldrar hamnade i fängelset på grund av stooora skulder? Visste du att den viktorianska eran är uppkallad efter drottning Victoria som förespråkade pryd dubbelmoral och bannlyste sexualiteten? Visste du att Jane Eyre handlar om en guvernant som vill gifta sig med en man som har en galen kvinna inspärrad på vinden? Visste du att den galna kvinnan stod för sexualiteten? Visste du att naturalismen började 1860? Visste du att Guy de Maupassant har skrivit om en prostituerad som bara var accepterad då hon bjöd på mat och tjänster, men inte när hon själv behövde deras hjälp för att få mat? Visste ni att Fjodor Dostojevksij har skrivit Brott och straff? Visste ni att naturalismens författare skrev på ett kyligt och objektivt sätt som provocerade läsaren till upprördhet?

Känns det som att du bryr dig om de här sakerna ens? För det gör inte jag, och jag ska tvingas skriva ett prov på det här imorgon.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag vet allt, men jag känner inte att jag måst kunna det nej. =)

2007-11-18 @ 17:48:05
Postat av: e velander

vi har också haft sådant prov.
jag kände precis att jag inte alls behövde kunna det. blööh.

Postat av: Jenny

Haha, jag visste allt :P och jag tycker det är intressant. :D Jag kanske är konstig.

2007-11-18 @ 23:06:03
URL: http://www.francesfarmer.blogg.se

Skriv dina åsikter här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:

Hemsida:

Dina åsikter:

Trackback