Dianova och Exit

Igår var alla tre SoS-klasserna till Sverige på studiebesök. Vi tvåor var först till Dianova, ett behandlingshem för missbrukare. Där fick vi höra lite om organisationen (som samarbetat med andra länder, för att kunna skicka brukarna långt bort från knarkarvänner) och sedan var det några som bor på Dianova och får behandling just nu som berättade om deras liv som missbrukare. Superintressant! Och dessutom tycker jag att allting blev så mycket mera verkligt och trovärdigt när man fick se livslevande exempel. Missbruk är verkligen ett elände som jag inte ens önskar min värsta fiende.

Efter det hade vi lite tid för shopping. Ett (till) par skor inhandlades för min del. Svarta pumps med kilklack. Perfekt!

Innan det var dags att bege sig tillbaka till båten var vi till Fryshuset och träffade en representant för Exit. Exit är en organisation som hjälper unga nazister som vill lägga av. Hon som föreläste var själv en f.d. nazist. Jag sympatiserar definitivt inte med nazister och tidigare har jag haft svårt att acceptera deras beteende. Men efter att ha hört hennes berättelse kunde jag åtminstone förstå hur det kan gå så snett att man blir nazist. Jag tycker det är otroligt modigt och starkt att våga lämna nazismen bakom sig. Exit är ett superbra initiativ!

Kommentarer

Skriv dina åsikter här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:

Hemsida:

Dina åsikter:

Trackback