Recension; Luftslottet som sprängdes

I morse vaknade jag redan lite efter 9. Men jag bestämde mig för att läsa klart Stieg Larssons bok Luftslottet som sprängdes.

Recension
Luftslottet som sprängdes är den tredje boken i Stieg Larssons serie om tidningen Millenium. Eftersom Stieg Larsson avled innan den tredje boken kom ut antar jag att den här tredje boken även får klassas som den sista. Synd, tycker jag.

Den tredje boken är egentligen en direkt fortsättning på föregångaren, Flickan som lekte med elden. Hela trilogin handlar om Mikael Blomkvist, Lisbeth Salander och tidningen Millenium. Mikael Blomkvist är en journalist som är en otroligt duktig privatspanare. Han ligger hela tiden steget före polisen när det gäller att hitta alla delar i förhatliga brott. Lisbeth Salander är en asocial tjej som står under förmyndarskap pga "psykisk instabilitet". I den tredje boken hamnar Lisbeth Salander på sjukhus efter en konflikt med sin far. Hennes far är en fd aktivist från Östeuropa och skyddas av en hemlig, illegal, sektion inom Säpo. Detta leder till att sektionen gör allt för att dölja Lisbeths fars existens. Och det medför att Lisbeth Salander utsätts för ett otroligt rättsövergrepp i sitt försök att, med hjälp av Mikael Blomkvist, avslöja sanningen.

Boken är gripande och samtidigt olidligt spännande. Jag önskade hela tiden att jag skulle komma till sista kapitlet, för att få veta slutet. Stieg Larsson skrev böckerna på ett mycket trovärdigt sätt och det är väldigt lätt att applicera hans berättelser på verkligheten. För mig är detta mycket viktigt. Trots att jag har svårt att tro att det skulle existera en sådan konstitution inom Säpo som beskrivs i boken är storyn hållbar. Bra skrivet! Boken i sig bör inte läsas utan att man har läst den första och den andra boken först. Men om du vill läsa något med budskap, spänning och verklighetsförankring -läs Stieg Larssons serie om Millenium!

Hela bokserien får: J J J J J (av fem möjliga)