Jag lägger mig i debatten

Jag tycker att det är helt sjukt att kvinnor väljer att göra abort för att de är gravida med en flicka. Men jag tycker att det är minst lika sjukt att vi skulle begränsa rätten att få veta barnets kön - för att förhindra ovanstående. Blondinbella (http://www.blondinbella.se//2009/february/utkast-5.aspx) hävdar att hon inte ser något problem med att begränsa det och att hon tycker att detta förhindrar diskriminering. Visst, diskrimineringen hindras i viss mån. Men om man är så inställd på att inte föda en flicka - då går det alltid att vända sig till en ultraljudsklinik och få könet fastställt ändå. Bloggkommentatorerna (http://www.stureplan.se/frame.php?main=http://blogg.stureplan.se/bloggkommentatorerna/2009/02/23/ovantat-fran-blondinbella/) tycker att det är ens egna kropp och att man även i fortsättningen bör ha rätt att få veta könet. Dessutom tänker de steget längre och funderar hur livet för flickorna som föds av mammor som inte vill ha en dotter skulle bli. För om man är väldigt envis med att bara föda pojkar, då lär man inte ta hand om flickan på ett värdigt sätt eller adoptera bort banet vid födseln. Jag tycker inte att Blondinbellas argument om diskriminering håller, eftersom det alltid kommer gå att få reda på könet. Däremot tycker jag att man skulle kunna fundera på om aborttiden skulle förkortas eller att fastställandet av könet skulle vara senare. I artikeln på aftonbladet (http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article4477948.ab) står det att man kan få reda på könet i elfte graviditetsveckan och att fri abort får ske fram till vecka 18. Medan det i andra nordiska länder går att få veta könet under vecka tolv - vilket också är samma vecka som är sista abortveckan. Om man på några få dagar måste bestämma sig om barnet ska få födas eller inte, tror jag att man lättare väljer att behålla det. Annars får man väl göra abort. Det skulle vara bättre för samhället, kvinnan och fostret. Jag tror dessutom att det här problemet med könsaborter inte är så utbrett att det finns ett hot mot samhällsbilden. Det kommer alltid att finnas människor som vill föda flickor. Vi flickor kommer inte att dö ut. Tro mig.

Kommentarer
Postat av: Jenny

Haha, skulle jag göra abort på grund av könet så skulle det ju vara för att slippa få en bråkig pojke. Eller det är ju inget jag skulle göra, men i alla fall, omvänd diskriminering i så fall.

2009-02-23 @ 15:44:21

Skriv dina åsikter här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:

Hemsida:

Dina åsikter:

Trackback