Dag 03 - Mina föräldrar

Jag har fyra föräldrar - mamma Nina och styvpappa Mika samt pappa Ari och styvmamma Susanne. Men här kommer jag enbart beskriva mina biologiska föräldrar.
-
När man beskriver sina föräldrar, så slinker gärna orden "bäst i världen", "utan er vore jag inte den jag är idag" och "obegränsad kärlek" fram. Givetvis stämmer dessa begrepp in på alla mina föräldrar, men jag försöker här presentera mina föräldrar lite mera sakligt.
-
Mamma Nina hade precis födelsedag, närmare bestämt i tisdags. Då fyllde hon 25 år, typ. Hon bor på Åland, i samma hus som hon själv växte upp i (hon har bott på Åland hela sitt liv, men på tre olika ställen). Mamma är sjukpensionär sedan några år tillbaka. Vad hon har för "fel"? Det vete gudarna. Just nu är det senaste budet Ehler-Danlos Syndrom, men tidigare har det diskuterats reuma, fibromyalgi och tusentals olika saker. Trots att mamma är sjuk så är hon väldigt stark, hon orkar engagera sig helhjärtat i sina olika uppdrag. Vad vore Mariehamns församling utan mamma?Vad vore Mariehamns stadsstyrelse utan mamma? Vad vore omsorgsförbundet utan mamma? Vad vore Ålands reumaförening utan mamma? Bara för att nämna några saker. Mamma har en förmåga att få socialt utstötta att ty sig till henne, vilkas förtroende mamma verkligen vårdar. Mamma har fyra barn och en make (som är far till två av barnen, Fanny och Frida).
-
Pappa Ari driver ett eget företag, Webfabriken. Han är bosatt i Dalarna, Sverige, tillsammans med min styvmamma Susanne och deras två gemensamma barn Emma och Maja. Pappa är pappa även till mig och min storasyster Jenny. Pappa bodde tidigare i Stockholm, men då både han och Susanne är hemma från Dalarna valde de att ta sitt pick och pack för att flytta dit. De köpte ett gammalt hus som de nu har renoverat i ungefär tio år. Det tar så lång tid eftersom de gör i princip allting själva (med hjälp av släkt och vänner) och dessutom bevarar husets ålderdomliga charm. När huset blir klart kommer det vara väldigt fint och helt klart pappa och Susannes drömhus! Pappa är lugn som en filbunke mest hela tiden, trots att han är stressad väldigt ofta för att jobbet som egen företagare tar upp väldigt mycket tid och det gör ju renoveringen också så klart. Pappas namn klingar ju väldigt finskt, vilket beror på att han egentligen härstammar från Finland. Men han är uppvuxen i Sverige och således svensk medborgare. Vilket även är förklaringen till att jag har svenskt medborgarskap, trots att jag är född på Åland.
-
Totalt antal gånger jag användt ordet "jag" i detta inlägg: 9 gånger.

Kommentarer
Postat av: mamma

Det är jätteintressant att läsa och dessutom skriver du så snällt om mig! Tack gulle<3 kram mamma

2010-12-03 @ 13:20:43

Skriv dina åsikter här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:

Hemsida:

Dina åsikter:

Trackback