Framtiden

Jag har haft en rätt produktiv dag, men samtidigt rätt trist. Dock har den här tristessen enbart varit positiv, för det gav mig tid till att fundera på framtiden (allt från inkommande helg som kommer spenderas på Åland, till var jag vill leva som pensionär). Jag tror att jag ska söka in till en 30 högskolepoängskurs i kinesiska till hösten. Den kursen går halvtid på kvällar, vilket betyder att den håller på hösten 2010 och våren 2011. För om jag läser den på halvtid så hinner jag gott och väl med juristutbildningen samt träningen. Dessutom tror jag att det kan vara bra att läsa den från och med nästa höst, för då kan jag bygga vidare på kinesiskan under resterande del av juristutbildningen (om jag vill det) och så krockar det inte med ett eventuellt kvällsjobb på någon juristbyrå. Självklart kan det vara bra att söka jobb/praktikplats redan under termin tre och fyra, men jag tror faktiskt inte att man får något jobb då redan. Efter fem, sex terminer börjar det vara aktuellt.
-
Varför just kinesiska då? Kort och gott för att Kina är ett land på framfart. Fatta hur enormt Kina är och hur stor arbets- som handelsmarknad det landet är. Jag tror att Kina kommer vara en betydelsefull aktör på världsmarknaden om några år, och då vill jag stå där med min juristutbildning och mina språkkunskaper i kinesiska. För jag tror att juridik och kinesiska kan bli en oslagbar kombination i framtiden. Det känns rätt i maggropen! Och att arbeta i Kina med att förbättra rättssäkerheten vore ju spännande (dock är detta inget jag ens tror att kommer ske, men tanken är kul!).

Kommentarer
Postat av: mamma

jag är verkligen full av beundran Julia,det är fantastiskt roligt att läsa om dina framtidsvisioner.Dock hoppas jag att Kina inte är tänkt som ngn långvarig bostadsplats(men nog så länge att jag hinner hälsa på).Jag tror det är mycket klokt att ta kurs i just ett lite udda men dock stort språk.

2010-02-24 @ 09:49:00

Skriv dina åsikter här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:

Hemsida:

Dina åsikter:

Trackback