Just nu är det fas ett som är rätt

Har ni märkt något speciellt i min blogg senaste veckan? Nej, knappast har ni gjort det. Men själv upplever jag det som att jag har varit mindre personlig och enbart berättat en del av min vardag. Dessutom har jag knappt alls skrivit om min träning, i alla fall inte lika utförligt som vanligt. Varför har jag valt att göra så då? Jo, för att något annat har tagit upp min vardag – något som jag inte ville dela med er direkt från första början. Men nu, efter en vecka, är jag fyra kilo lättare och vill dela med mig. Japp, ni läste rätt. Jag har gått ner fyra kilo senaste veckan. Hur? Jag har inlett ett nytt liv med GI. Just nu, och för fem veckor framåt, följer jag vad som kallas för den första fasen. Det är en fas som i princip utesluter alla kolhydrater (och det finns kolhydrater i nästan allting!), men som även gör att man snabbt tappar vikt. När man övergår till fas två lägger man till lite, lite mera kolhydrater och sedan när man nått sin idealvikt adderar man lite till kolhydrater så att kosten består av tre lika delar protein, fett och kolhydrater.

Kyckling, sallad, broccoli och smaksatt creme fraiche - riktigt gott!

 

Så vad har jag egentligen ätit den senaste veckan då? Ägg, avokado, kött, sallad och broccoli. Ungefär. Det fina med att vara i fas ett är att man kan äta ungefär hur mycket fett man vill (men man bör ju försöka hålla sig till de nyttiga fetterna), så jag har kunnat äta brieost som substitut under helgmyset. Jag tänkte återkomma med rapporter med jämna mellanrum om hur det går och förhoppningsvis kommer jag orka hålla mig i fas ett fem veckor till, för att tappa ytterligare kilon. I genomsnitt förväntas man gå ner ett till två kilo per vecka under fas ett. De fyra kilon jag blivit av med den här veckan är säkerligen mest vätska och slaggprodukter, men om viktnedgången håller i sig kommer jag nog börja bränna fettet. Vi får se om (när) jag lyckas med det!

-

När kosten i princip saknar kolhydrater går det inte att träna högintensiv träning (spinning, styrketräning och dylikt), utan enbart lågintensiv träning (promenader, pilates och yoga) som mest fokuserar på fettförbränning och inte så mycket på muskelbyggande. Därför har jag inte skrivit speciellt mycket om träningen, för den har bestått av enbart pilates och promenader. När jag var på gymmet och fick skavsår, då gick jag 4,2 km (visserligen i högt tempo)- inte sprang. Jag tjuvade lite också och körde vissa styrkeövningar, men det kan faktiskt vara mer till skada för musklerna än till nytta. Men jag ska bättra mig! Mera promenader (perfekt nu när vårsolen kommit) och mindre pumpande i gymmet.

-

Jag rekommenderar inte att ni som vill börja med GI bara slänger ut alla kolhydrater och tänker att det ska vara bra. Köp en bok och läs på, det är inte bara så där att börja mixtra med kroppen och kosten! Själv köpte jag boken Gå ner i vikt av Ola Lauritzson, vilken jag kan rekommendera.


Kommentarer
Postat av: mamma

det var ju fantastiskt goda nyheter! Hej Julia! 4 kg på en vecka är ju massor! Lycka till med fortsättningen. Här kan jag säga att min mage tål endast havregrynsgröt och apelsiner och kiwi samt Proviva. Hälsosamt så det förslår! Nu ska jag ut med cykel i det fins solskenet men vi fick allstså MÄNGDER med snö igår.nästanm 10 timmars nonstop snöande och stoora flingor. Kram och heja heja igen:)

2010-03-22 @ 11:51:20
Postat av: Christine

Oj jäklar, fyra kilo var inte illa! Låter ju som att GI är rätt effektivt...typiskt, jag som rådissat den! Själv tycker jag alldeles för mycket om pasta och bröd för att kunna plocka bort det, så jag tror jag kör på med varierad kost med mer grönsaker, samt mycket träning istället!


Skriv dina åsikter här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:

Hemsida:

Dina åsikter:

Trackback