Eurovision Song Contest 2010 - del 3 (bidragen)

01 Azerbaijan - Bättre framförande än under semin. Dock känns den bara halvdan. Även fast det sägs att Azerbaijan har spenderat en halv förmögenhet på det här. Jag gillar skillnaden mellan verser och refränger. Men det är väl också allt jag gillar.

02 Spanien - Alldeles för ointressant inledning, trots att det snurrar runt en halv cirkus bakom honom. Och det verkar inte bli så mycket mer intressant. Inte låtmässigt. På scen händer det ju en hel del. Men nej. Låten är inte bra. Bakgrundscirkusen passar inte in. En galning sprang tydligen upp på scen under bidraget, haha, skönt. Jag missade dock det (om det nu syntes i tv?) för jag skrev ett sms till Adam. Jobbigt att multitaska!

03 Norge - Tråkig kärlekballad. Fräsch kille däremot, ser lite ut som en skådis. Rätt stämningsfullt, men passar bättre till den romantiska middagen än i ESC.

04 Moldavien - Fiol. Fungerade förra året. Saxofon, kul och passar in i låten! Helt okej låt. Känns som att den kommer spelas på klubbarna i sommar. Åtminstone i Moldavien. Men kanske en och annan gång här i Norden också! Några vinnare ikväll är de nog inte.

05 Cypern - Först och främst känns det som att det är väldigt lite med det här bidraget som har med Cypern att göra. Trist när det blir så totalt landsfrånvänt (japp, det är ett ord - enligt mig). Sångaren, från Wales (om jag minns rätt), ser ut som att han steg ut från ett 90-tals pojkband och missade att det har gått 15 år sedan den frisyren var snygg. En (kärleks)ballad av en skönsjungande, gitarrspelande ung man. Borde ju gå hem i husen. Men inte några vinnare för den skull.

06 Bosnien-Hercegovina - Jag gillar den här låten lite grann. Dock är jag förbjuden att kalla den för rock (enligt såväl min pojkvän som Markus Larsson på Aftonbladet). Men jag gillar att den har lite attityd. Dessutom har alla på scen lyckats med klädseln. Inte allt för vanligt i ESC-sammanhang. Tror ändå inte att den här låten kommer in på topp 5 ikväll. Kritisk jag känner mig mot allt och alla. Hm.

07 Belgien - En ung man med en gitarr. Känns ju jättenytänkande. Tänk om man själv hade kommit på den idén! Nåja, låten är söt och skön att lyssna på. Jag stör mig i alla fall inte på den. Dock känns killen lite mesig. Lite självkänsla och attityd hade han behövt. Kanske han kan fråga föregående land om hjälp med den saken? Oavsett kan det nog gå rätt bra för killen. Och jag har på känn att han skulle bli så lycklig att han grät en skvätt om han vann. Sådant gillar jag!

08 Serbien - Ja, man kan ju bara älska sångaren med frisyren och hela han. Haha. Det här bidraget är ju i alla fall underhållande och man kan inte låta bli att dra på smilbanden när man hör/ser det. Men det är ju inte direkt något bidrag jag slänger på när jag vill lyssna på bra musik. Däremot gillar jag att det får mig att tänka på Kalle och Chokladfabriken, för det låter som att han säger "Willy Wonka".

09 Vitryssland - Robert Wells, två män och tre fjärilar. Bidraget är faktiskt väldigt, väldigt tråkigt. De borde ha gjort det till ett pampigt bidrag. Då hade det varit något annat än den långsamma - men obligatoriska - låten i valfri musikal.

10 Irland - Hon står på en pall för att verka längre. Palla skämmas för sin längd då. Det känns som att man har hört den här låten ungefär en miljon gånger förut. Möjligen var den bra de första hundra gångerna. Men nu är den väldigt lätt att koppla bort medan tankarna flyger åt annat håll. Nä, jag förstår inte ens att den här gick vidare från semin. Det känns som en Disneylåt. På gott eller ont, du bestämmer.

11 Grekland - Sommarparty anno 2000. Kommer troligen spelas på klubbar i sommar ändå. Inte så svårt att föreställa sig ett smockfullt dansgolv där alla har en hand i luften och skriker OPA, huh och HEY (lagom enkla utrom för att klara av med några promille innanför pannan)! Instrumentsekvensen i låten känns däremot helt onödig. Men vad gör man inte för att få lite variation i en annars enformig låt?

12 Storbritannien - Det känns inte riktigt som att den här låten hör hemma 2010. 1990, kanske? Låten är fylld med klyschor. Det är i alla fall en kärleksballad i upptempo och med glädje i sångarens röst. Ingen vinnarlåt, känns lite för löjlig för det. Oj, han klarade inte alls att hålla rösten i slutet.

13 Georgien - Det här är en bra låt! Verkligen bra. Och hon, sångerskan, klarar av att sjunga den. Även när det går högt bara värre. Dock har jag väldigt svårt för bakgrundsdansarna och vad sjutton de nu håller på med. Men, allt för att få en lugn låt att känns mer händelserik? Eller? Gillar sångerskans klänning. Den skulle jag ha på mig om det var någon finare fest på kommande (alltså en fest där det krävs långklänning, annars väljer jag nog något mer smickrande för min korta och aningen kompakta kropp).

14 Turkiet - Gillar den här låten! Det är inte för hårt för att passa i ESC. Inte heller för extremt så att det slår över till löjligt. Skön att lyssna på. Tittar man på tv kan man ju lätt konstatera att man enkelt får epilepsi av mindre... Delen "I can see it in your eyes, it doesn't come as an surprise..." är bäst! Kommer komma högt på rankningen ikväll!

15 Albanien - Hon ser ut som Madonna. Hon försöker (men vågar inte riktigt) klä sig som Lady Gaga. Hon sjunger som en typisk ESC-deltagare. Låten påminner om någon annan låt, kommer inte på vilken. Dock undrar jag om hennes mikrofon är för låg? Hon hörs knappt utan sina körare. Här har vi ju förövrigt fiolen igen. Återigen, fungerade förra året. Sällan samma sak fungerar två år i rad. Men framträdandet har attityd. Det känns som lite av allting och det slutar i ett helt okej bidrag.

16 Island - Direkt när jag ser henne tänker jag "åhnej, inte ett sådant här bidrag till. Jag orkar inte!!!". Sedan börjar hon sjunga och jag tänker "okej, det var inte ett Sarah Dawn Finer-bidrag. Det var ett Sarah Dawn Finer delux-bidrag. Vilket ju bara är ännu värre". Gillar inte alls.

17 Ukraina - Jag säger (ungefär) som någon på Aftonbladet sa (säkert Markus Larsson) en massa skrikande om ingenting. Söt tjej dock, ruskigt söt! Synd bara att hon skriker mer än vad hon sjunger. Om hon hade sjungit mera och hållit sig lite lägre på tonskalan så hade jag nog gillat bidraget mer.

18 Frankrike - De svenska kommentatorerna har helt rätt. Det här är ju ett aerobicspass! Hade jag vetat det hade jag sparat träningen tills nu och kört deras moves. Känns rätt trist att de kombinerar den officiella vm-låten med ESC-bidraget. På något sätt får jag känslan av att Frankrike inte bryr sig om att vinna... Fast gänget ser ut att ha grymt kul på scen. Endorfinkicken som kommer när man tränar kanske?

19 Rumänien - Jag känner bara att det här är redan gjort. Både låten och framförandet. Gillar däremot det dubbelsidiga, genomskinliga pianot! Det är ju inte en dålig låt allmänt sett. Och inte ogillar jag låten heller. Den känns bara som så väldigt mycket annat. Fast det kan gå rätt bra för bidraget ikväll. Låt oss säga att det kommer över hälften i alla fall.

20 Ryssland - Så tråkig låt. Jag får känslan av att jag en höstdag vandrar på en kullerstensgata någonstans i Ryssland. Runt mig är alla deprimerade och husen är i stort behov av en upprustning. Och här står det här bandet och försöker få ihop pengar till dagens måltid. Gatumusiker helt enkelt. Och han där som pratar emellanåt, varför? Varför?!

21 Armenien - Fin låt, bra sångröst. Ståtlig tjej! Stora bröst (känns jätterelevant, jag vet). Märkligt aprikosträd som växer upp... Kommer gå bra ikväll! Topp 5? Jag tror det. Refrängen är skön, "apricot lalallala". Jag tycker att låten fångar känslan som uppkommer när man är långt bort hemifrån och man ömsom saknar hemlandet och ömsom lever livet! Det är bra gjort.

22 Tyskland - JAAAA!!!! Låt henne vinna! Finner inga ord för hur bra jag tycker att låten är. Och tjejen känns så skön! Hon passar perfekt in i min "Bäst"-spellista på Spotify. Publiken verkar älska henne! Synd att jag har så lite pengar på kortet, annars skulle jag ha röstat ett par gånger. Men med 35 kronor kommer man inte långt... Hoppas verkligen att hon vinner! Och att hon inte blir en one hit wonder.

23 Portugal - Mina ord blir orättvist kritiska nu. Men det är för att vi har lyssnat på hundramiljoner sådana här bidrag ikväll redan. Tråkigt, förutsebart och ingen superduperbra sångröst. Ett piano, en kör och en söt tjej. Och låten har jag glömt bort om 5 minuter. Trist, men sant.

24 Israel - Jag förstår inte riktigt hur det här bidraget kan vara så hypat i förväg? Gillar hur hans ring blänker i strålkastarljuset, känns glammigt. Tycker också att det låter häftigt när han sjunger på hebreiska (har för mig att det är hebreiska och inte något annat språk). Bästa balladen ikväll, det måste jag ju ändå hålla med om. Men inte speciellt bra för den skull.

25 Danmark - Är det bara jag eller är det här den danska motsvarigheten till den svenska duon Fame? Låten har man hört förut (känns det som). Framförandet är inte heller nytt. Plus att snubben glömt uppdatera sin frisyr till något som är lite mindre 80-tal och lite mera 10-tal.

Kommentarer
Postat av: Anna

men bidrag 12 slutton. herregud vad hände där?

Postat av: Anna

14 är simons favorit :p

2010-05-29 @ 22:08:25
URL: http://tingeling0.blogspot.com
Postat av: Anna

bidrag 21 har jag nynnat på sen jag hörde det i torsdags ;)

2010-05-29 @ 22:36:08
URL: http://tingeling0.blogspot.com

Skriv dina åsikter här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:

Hemsida:

Dina åsikter:

Trackback