Visa oss studerande lite hänsyn, tack!

Vi hade en svag förhoppning om att kunna hyra ut vår lägenhet i andra hand i sommar till Adams klasskompis kompis. Men tyvärr hittade de någon annan lägenhet som säkerligen var billigare. Så vi kommer att betala närmare 11 000 kronor i sommar för en lägenhet vi knappt kommer besöka. Dessutom hade jag en förhoppning om att kunna frysa mitt SATS-medlemskap under sommaren, men tyvärr går det inte. För att få frysa medlemskapet måste man kunna visa intyg på att man kommer studera/arbeta på annan ort minst 90 dagar. Jag kommer enbart jobba två månader i sommar, och således har jag inte ett tillräckligt långt arbetsavtal. Så drygt 900 kronor kommer jag lägga ut på ett gym jag inte kommer besöka. Det känns inte optimalt att bo på en ort under sommarmånaderna och på en annan resterande del av året. Men så är det nu. Tur att jag i alla fall har ett sommarjobb, så att jag har inkomster under den här tiden. Studiestödet och bostadsbidraget betalas tyvärr inte ut under sommaren (vilket jag tycker är väldigt dumt, man är studerande hela året runt - även om man har en sammanhängande ledighet under sommaren).
-
Adam och jag har lagt undan pengar på kontot, så vi kommer klara av att betala alla kostnader. Men ändå, det känns surt att betala för något som man inte utnyttjar.

Kommentarer
Postat av: K

Jag är i samma situation. Jag betalar 1200 euro, jag hade en som lovat ta lägenheten men när jag skulle skicka ut kontraktet så sade han att han hittat en annan. Nu! Ingen chans att jag hittar en annan...

2010-05-09 @ 15:57:26
Postat av: mamma

det kan ju löna sig för ålänningar att annonsera i de lokala tidningarna

2010-05-09 @ 16:12:00
Postat av: Lex

Hej Julia! Jag fick frysa mitt sats-kort över sommaren förra året. Gå bara in med ett vanligt arbetsintyg från ditt sommarjobb och så får man låta dem frysa tre månader fast man kanske skulle vara tillbaks tidigare. Hoppas det ordnar sig för dig med! :)

2010-05-09 @ 20:09:19
Postat av: Sandra

Tack! Ni har också sparat pengar för sommaren! folk tycker vi är konstiga som har gjort det.. :S

2010-05-14 @ 12:20:28

Skriv dina åsikter här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:

Hemsida:

Dina åsikter:

Trackback