Codex nordiska vecka i Helsingfors 2010

Den nordiska veckan i Helsingfors, arrangerad av Codex, ja, vad ska jag riktigt berätta om den? Bilder blir det nog inte speciellt många att visa upp, för faktum är att de flesta bilderna är sådana som mår bäst av att stanna hos oss som deltog i veckan. Jag skulle inte säga att Nordisk vecka och fest är synonymer, men i alla fall närbesläktade ord.
-
Men först och främst kan jag ju försöka förklara vad Nordisk vecka är för något. Länge har det pågått ett samarbete mellan flertalet nordiska juridiska föreningar. För nuvarande är det Helsingfors (som har svenskspråkiga Codex och finskspråkiga Lex), Åbo, Rovaniemi, Stockholm, Uppsala, Oslo, Bergen, Köpenhamn, samt Reykjavik (tror jag). Det här innebär att de uppräknade föreningarna alla arrangerar en egen nordisk vecka en gång per år och då har alltså alla de övriga föreningarna möjlighet att skicka dit representanter. Under Codex-vecka var vi cirka 20 nordiska gäster och minst lika många aktiva Codexare. Under dessa nordiska veckor håller man ganska hårt på traditionerna, så alla veckor har rätt lika program.
-
Under veckan i Helsingfors hann vi på flertalet studiebesök som nog snarast gick ut på att advokatbyråerna bjöd oss på mat och dryck (uppskattat!) och sedan umgicks verksamma jurister med oss studerande. Ibland ordnade byråerna någon tävling för oss (jag var med i det vinnande laget flera gånger, hihi) och ibland höll de en lite längre presentation. Utöver dessa, seriösa (?), studiebesök hann vi med flera fester. Första dygnet spenderade vi ute i skogen i en sportstuga. Andra kvällen var det något som kallas K-supé och som jag tror att det bara är Codexarna som håller fast vid som aktivitet. Det innebär alltså att man får en flaska 50 cl vodka att dela på två personer. Sedan slår man sig ner vid bordet och man får enbart dricka efter sjungen snapsvisa. Det är en tävling som går ut på att tömma flaskan snabbast - vilket vinnarna gjorde på två sånger. Det vill säga att de drack en plastmugg vodka efter varje sång... Tredje kvällen var det temasittning, temat för veckan var Fuck the system. Fjärde kvällen var det årsfest - så då var alla uppklädda till tänderna och höll sig någorlunda nyktra (eller i alla fall tills efterfesten började)! Sista dagen var det sillis, vilket är dagen-efter-lunch där alla fortsätter/börjar dricka igen.
-
Jag tyckte att det var en rolig vecka, även om jag är långt ifrån lika rutinerad drickare som de andra. Jag var för det mesta den nyktraste personen, men hade kul ändå! Skönt det. Jag har under veckan lärt känna flera andra härliga nordister! Och snart är det alltså dags för mig att arrangera det här spektaklet i Stockholm.
-
Bevis på att jag faktiskt varit i Helsingfors.
En mycket trött Julia som inte ens orkar stå rakt, men så här såg jag ut under årsfesten.
Som ni ser är klänningen så lång att den når ner till golvet trots att jag hade klackar, därför är den nu rätt smutsig i nederkanten - och den får bara handtvättas. Jobbigt! Därför hänger den på garderobsdörren tillsvidare.
Alla som har deltagit i en Nordisk vecka får en medalj. Här är min första, Codex 2010.

Kommentarer
Postat av: mamma

Äntligen fick jag se en bild på klänningen.Fin!

Jag tror nog, efter att ha läst ditt H:fors inlägg, att det är bra att det inte är några bilder...

2010-10-15 @ 18:51:52

Skriv dina åsikter här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:

Hemsida:

Dina åsikter:

Trackback