Tidsförvirrad i förtid

Alltså jag ska ju åka till Island den sista helgen i oktober. Ett mycket dumt val, alltså att åka sista helgen i oktober. För det är nämligen den helgen som man ändrar till normaltid/vintertid här i Sverige (och flera andra länder). Men Island har inte något sådant som sommartid, de har enbart normaltid. Och dessutom har de alltid Londontid (fast inte när engelsmännen ställer fram klockan till sommartid, om de nu gör det). Så normalt ligger Sverige en timme före Island. Men eftersom Sverige just nu har sommartid, så ligger Sverige två timmar före Island. Det innebär att när jag åker på fredagen ska jag dra tillbaka klockan två timmar när jag landar. När jag sedan, på söndagen, ska flyga hem har Sverige övergått till normaltid, medan Island står kvar och stampar med samma tid som alltid. Då ska jag alltså flytta fram klockan en timme när jag sätter min fot på Arlanda.
-
Eller har jag fått allt om bakfoten nu? Någon som vet?

Kommentarer

Skriv dina åsikter här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:

Hemsida:

Dina åsikter:

Trackback