Recension: Fyra LCHF-recept

Förra veckan gjorde jag storkok av tre olika LCHF-recept och sedan dess har jag även hunnit prova ytterligare ett LCHF-recept. Här kommer mina tankar kring recepten.

Moussaka
Det här är en av mina favoriträtter. Till en början kanske receptet ser avancerat ut med flera ingredienser, men bara man har införskaffat alla saker så är det väldigt enkelt att tillaga. Enda gången jag frångick receptet var när jag bara använde en aubergine, det kändes som att det var alldeles tillräckligt så.
Mättande: Ja, moussakan är väldigt mättande.
Betyg: 4,5 av 5

Tacopaj
Tacopajen är toppen när suget efter tacosmaken blir för stort. Kryddningen är tacokrydda och sedan klickar man även tacosås på toppen av pajen. Det blir en god paj med tydlig smak av taco (vad annars?). Dock hade jag svårigheter med att få till en vändstekt omelett till pajbotten.
Mättande: Nja, inte speciellt mättande. Kräver ganska mycket sallad och guacamole som tillbehör.
Betyg: 3 av 5

Bacongratäng
En mycket god gratäng! Mycket smak av bacon och gott med lite chilismak för att få lite kryddigare smak. Relativt enkel att göra och det blev väldigt mycket mat. I receptet står det 400 g bacon, men jag använde enbart 250 g och det räckte helt klart.
Mättande: Absolut!
Betyg: 4,5 av 5

Kasslerpaj
Påminde om en kombination av grönsaks- och skinkpaj. Smaken av paj fanns där, även fast inte någon pajdeg är med. God smak och enkel att göra! Receptet var dock lite klurigt. Jag skippade kronärtskockshjärtan eftersom jag inte hittade det på burk i affären. Dessutom framgår det inte av receptet vad för antipasto som ska användas, så jag tog soltorkade tomater (passade bra!). Den behövde vara cirka 25-30 minuter i ungen på 200 grader.
Mättande: Ja.
Betyg: 4 av 5

Kommentarer

Skriv dina åsikter här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:

Hemsida:

Dina åsikter:

Trackback