Situationen är nu avslutad.

Igår eftermiddag satt jag på möte med rådets arbetsgrupp för intern och extern fiskepolitik i en av rådsbyggnaderna. Mitt i allt plingar det till i hörlurarna som alla har på sig (för att lyssna till simultantolkningen) och man hör ett meddelande som lyder ungefär så här (översatt): "Detta är ett säkerhetsmeddelande. Situationen är nu avslutad. Allting är åter tillbaka till det normala. Huvudingången är åter öppen." Och så var det slut på meddelandet. Där hade vi suttit några timmar, totalt ovetandes om omvärlden och så meddelas vi plötsligt av "situationen är avslutad". Det lät lite läskigt och alla såg väldigt fundersamma ut. Vad kunde det tänkas vara för situation? Jag tror att det var en strejk/demonstration som pågått och sedan alltså avslutats eller förflyttat sig bort från rådsbyggnaden. Min kollega Hanna var nämligen på väg till flygplatsen då och hon messade mig att bussarna hade mycket förseningar på grund av demonstrationer och så uppmanade hon mig att vara försiktig när jag promenerade hem.

Så när jag väl skulle promenera hem var jag lite halvrädd. Men när jag klev ut genom dörrarna så såg allting ut precis som vanligt. Det var tyst och lugnt, några affärsmän (och kvinnor!) som var på väg hem från jobbet och livlig trafik på Rue de la Loi. Inte ett spår av demonstrationerna. Så jag vet fortfarande inte om det var det som var "situationen" som säkerhetsmeddelandet handlade om, men jag tror det. Jag är hur som helst glad och tacksam för att demonstrationerna dragit förbi, för det hade inte känts bra att som ensam tjej med klackar försöka ta sig förbi upprörda demonstranter!

Kommentarer

Skriv dina åsikter här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:

Hemsida:

Dina åsikter:

Trackback