Blickar framåt

Och så har snart ytterligare en dag passerat. Veckorna går verkligen fort tack vare långa och meningsfulla arbetsdagar. Visst, det är bara tisdag än så länge. Men jag vet att resten av veckan är ganska fullbokad, så mitt i allt kommer det vara fredag och jag har en hel helg att fylla med meningsfullt innehåll. Just nu håller jag på och läser min turistguide för att sätta ihop dels en plan för vad jag vill göra inkommande helg och dels en plan för vad Adam och jag ska prioritera nästa helg. Ett givet inslag nästa helg är att Adam och jag går till ölbaren som har mer än 250 olika sorters öl. Jag tänker dricka hallonöl, för det fick jag smaka på i fredags och det var gott. Som smurfläsk!

Fast nu är det ju inte riktigt öldrickandet jag ska planera, utan vad vi vill hinna med. Jag tänker i alla fall visa Adam EU-kvarteren, min arbetsplats, Place Lux, Grand Place och eventuellt
Atomium. Är det någon av er läsare som har varit till Atomium? Är det värt att gå dit? Och ni Brysselkännare, vad måste man se i Bryssel?

Förutom att sitta hemma och planera helgerna så har jag ju varit på jobbet idag. Nästan hela dagen har jag suttit på ett arbetsgruppsmöte om strukturfonderna. Idag har medlemsländerna fått ta ställning till ordförandelandets ändringsförslag av kommissionens förslag. Resultatet av dagens möte är att kommissionen ska komma med ett ändringsförslag av ordförandelandets ändringsförslag av kommissionens förslag. Och så här kan det hålla på i alla evighet, ifall inte medlemsländerna kommer överens. Och så fort medlemsländerna på den här nivån, i rådet, är överens så ska frågan bollas över till parlamentet - som då kommer stöta och blöta samma frågor en vända till, men den här gången på politikernivå (nu är det alltså på tjänstemannanivå). En av många invändningar i olika arbetsgrupper från medlemsländerna är att förslaget till förordning genom vissa artiklar leder till ökad byråkrati och ökad administrativ börda för medlemsländerna. Undrar om det är någon som i samma stund reflekterar över att varje gång de inte kan gå med på ett kompromissförslag så ökar det EUs byråkrati och administrativa börda...

Lunchen idag åt Hanna och jag tillsammans med Anette Rothberg som jobbar på DG Energy, alltså kommissionens avdelning för energifrågor (här hade jag tänkt länka till DG Energy - men kommissionens hemsida tycks ligga nere). Anette är i alla fall ålänning i grunden.

Nu ska jag snart gå och lägga mig, för att orka med morgondagens utmaningar. Förhoppningsvis ska jag även lyckas med att ta några bilder på lite Bryssel-omgivning imorgon, idag blev det inte av (som ni ju märker på det bildlösa inlägget).

Kommentarer
Postat av: Caroline

Atomium tycker inte jag att är så hemskt spännande. Det kan vara värt att åka dit bara för att se det på nära håll o inse hur stort det verkligen är. Vi gick in i det också men det lämnade inga större avtryck. Bryssel i all ära (Grand Place, Manneken Pis, Parque du Cinquantenaire, kanske ngn katedral osv)men de finaste minnena har jag från platser utanför Bryssel. Bruges är tex väldigt mysigt!

2012-01-25 @ 11:30:49

Skriv dina åsikter här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:

Hemsida:

Dina åsikter:

Trackback