Om praktiken

Snart är det alltså dags. Dags för mig att åka iväg till Bryssel och praktikplatsen hos Finlands Ständiga Representation vid Europeiska Unionen. Eftersom jag vet att ni är många som funderar på vad det riktigt är jag ska göra där, så ska jag här försöka förklara det så gott det går (och jag kommer givetvis skriva mera om min praktik så fort jag är på plats och har kommit in i arbetet!).

Vad? Praktikplats i Bryssel hos den åländska specialrådgivaren som är verksam under
Finlands Ständiga Representation vid Europeiska Unionen (Finrep).
När? Praktikperioden sträcker sig från 16 januari 2012 och till och med 8 april 2012, drygt tre månader alltså. Jag flyger till Bryssel nu på söndag, den 15 januari.
Vad är den ständiga representationen? Min lärobok i Svensk Politik (Den svenska politiken av Bäck m.fl.) beskriver de ständiga representationerna som ett slags ambassader och de anställda tjänstemännen sköter förhandlingar med tjänstemän från andra medlemsstaters ständiga representation. Den ständiga representationen ska, enligt läroboken, ses som den förlängda armen till varje medlemsstats regering och finns till för att tillvarata medlemsstaternas nationella intressen. Här kan ni läsa mera om den ständiga representationen.
Vad ska jag göra? Så här står det i beskrivningen för praktikplatsen; "Arbetsuppgifterna för högskolepraktikanten innebär att - både självständigt och tillsammans med specialrådgivaren - följa de för Åland relevanta ärenden som bereds vid de europeiska institutionerna. Detta inkluderar bland annat att rapportera från olika möten, främst från rådets arbetsgruppsmöten och utskottsmöten i parlamentet. Tillsammans med specialrådgivaren ingår även andra uppgifter, t.ex att utforma promemorior till Ålands landskapsregering."
Vilket språk kommer jag jobba på? I huvudsak kommer jag jobba på engelska, men även på svenska eftersom jag kommer jobba gentemot Ålands landskapsregering. Om jag vill utbyta artighetsfraser med kollegor i byggnaden så är det finska eller engelska som gäller.
Hur finansierar jag praktiken? Genom högskolepraktikantlön från Ålands arbetsmarknads- och studieservicemyndighet.
Var kommer jag bo? Jag kommer, från och med söndag, hyra ett rum i ett hus i kommunen Schaerbeek (en av 19 kommuner i Brysselregionen). Jag kommer med andra ord att vara inneboende under praktiktiden. Huset ägs av en man i 30-årsåldern och han kommer hyra ut ett rum till mig och ett rum till en fransk tjej som även hon studerar juridik.
Ingår praktiken som en del av juristutbildningen? Nej, juristutbildningen i Stockholm har ingen praktik alls. Så den här praktiken gör jag utanför skolan och det innebär att jag kommer skjuta upp en kurs (skatterätten). När jag kommer tillbaka i april så hakar jag på förvaltningsrätten som då precis har börjat och sedan läser jag skatterätten parallellt med andra kurser nästa höst.

Jag ser fram emot praktiken med något som kan liknas vid skräckblandad förtjusning. Det ska bli otroligt intressant och lärorikt, dels att få göra praktiken på Finrep och dels att få bo i Bryssel och uppleva något annat för ett kortare tag. Samtidigt känns det väldigt jobbigt just nu att vara ifrån Adam och att i snitt kunna träffa honom en helg per månad, det vill säga endast tre gånger under hela tiden. Men jag tror och hoppas att hemlängtan inte blir så farlig och att Skype ska fungera som ett värdigt substitut under den här tiden!

Om någon har lust att ta en sväng förbi Bryssel under tiden jag är där, så är ni varmt välkomna! Jag kan tyvärr inte ta emot övernattningsgäster (bortsett från att jag fått ok från hyresvärden att Adam får komma och hälsa på), men det kan jag kompensera genom att vara er privata Bryssel-guide och sällskap!
Arbetsuppgifterna för högskolepraktikanten innebär att - både självständigt och
tillsammans med specialrådgivaren - följa de för Åland relevanta ärenden som
bereds vid de europeiska institutionerna. Detta inkluderar bland annat att
rapportera från olika möten, främst från rådets arbetsgruppsmöten och
utskottsmöten i parlamentet. Tillsammans med specialrådgivaren ingår även
andra uppgifter, t.ex att utforma promemorior till Ålands landskapsregering.

Kommentarer
Postat av: Mamma

får inte ens mamma komma och bo hos sin dotter?

2012-01-11 @ 20:56:41
Postat av: Julia Lindfors

Mamma: Jo, jag tror nog det är ok om du kommer på besök och sover över. Men då måste vi köpa en madrass av något slag, för det finns bara en smal säng :p


Skriv dina åsikter här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:

Hemsida:

Dina åsikter:

Trackback