Internethandel, till Åland från annat EU-land

Ni vet hur irriterande det är att INGENTING finns på Åland? Och efter några timmar framför datorn hittar man äntligen en hemsida som levererar till Åland. Men då är väl risken stor att man får tulla in den för en blodig summa pengar (oftast 23 %, det vill säga momsen). Jag tog kontakt med Tullen på Åland för att fråga vad som gäller riktigt och hur mycket man hamnar att betala. Det kanske kan vara intressant för flera att få veta hur det riktigt fungerar. Nedan ser ni mailkonversationen.

Jag :"Hej,
 
Jag funderar på att beställa ansiktsprodukter (t.ex. ansiktstvätt, lotion) via nätet från Storbritannien till Åland (privatperson). Jag undrar därför vad som gäller med moms+tull. Finns det någon gräns upp till vilken man får beställa skattefritt? Om man beställer varor överstigande den gränsen, betalar man då moms+tull på överskjutande del - eller på hela beloppet? Kanske ni kan ge mig något räkneexempel baserat på att jag köper ansiktsprodukter för 100 euro från Storbritannien?
 
Dessutom undrar jag vad skillnaden riktigt är mellan moms och tullbeloppet? Betalar man alltid båda eller ibland bara endera?
 
Med vänliga hälsningar,
Julia Lindfors"

Tullen: "Hej!
Det du betalar vid beställnig från EU-land är bara moms. Grundprincipen är att du ska beställa momsfritt och betala moms 23 % här när paketet kommer hit. Praktiskt sett är det kanske svårt att övertyga ett företag från Storbritannien om Ålands specialsituation och att de kan sälja momsfritt... Skattefritt är en leverans där momsen blir under 10 euro, från år 2013 5 euro. Alltså ca 43 euros värde på vara samt frakt. Ex om momsen blir 9,90 betalar du inte men blir den 10,01 betalar du. Och moms på hela beloppet, inte bara på överskjutande del. 
Exempel: 100 euro X 23 % = 23 euro att betala.  43 euro X 23% = 9,89 betyder inget att betala.
Jag hoppas detta svarar på dina frågor, annars är du välkommen att fråga vidare!
Mvh Ann-Catrin"

Jag: "Hej,
 
Tack för ditt svar Ann-Catrin!
 
Tänker jag rätt då om man med andra ord egentligen borde meddela företaget i Storbritannien att man vill handla momsfritt och sedan betalar man momsen här på Åland? För annars hamnar man väl på att betala dubbel moms, en gång vid själva beställningen och en gång hos er?
 
Med vänliga hälsningar,
Julia"

Tullen: "Precis, bifogade bilaga kanske kan hjälpa..."

Bilagan är ett dokument som förklarar Ålands skatteundantag på engelska, där bland annat den här texten ingår:
"The Aland Islands are designated as a "special territory" under the Treaty of Accession. They are within the customs territory of the EU but outside the fiscal territory. This means EC Customs Regulations apply but VAT and Excise Directives do not.

The invoice from a supplier in the European Union should be without VAT. The importer declares the goods with a Single Administrative Document to the Customs in the Aland Islands and pays the taxes here."


Kommentarer
Postat av: Malin

Kan du inte beställa grejerna till Stockholm och be din styvpappa hämta ut dem? För han åker väl dit rätt ofta? :-) Och har han med din legitimation så borde han få hämta ut?

Håller med om att det är jobbigt att det ska vara så krångligt att beställa saker hit. Och just det där med att be företaget skicka momsfritt fungerar väl bara i vissa fall, om de är bekanta sedan tidigare med skatteundantaget.

Postat av: Malin

Kan du inte beställa grejerna till Stockholm och be din styvpappa hämta ut dem? För han åker väl dit rätt ofta? :-) Och har han med din legitimation så borde han få hämta ut?

Håller med om att det är jobbigt att det ska vara så krångligt att beställa saker hit. Och just det där med att be företaget skicka momsfritt fungerar väl bara i vissa fall, om de är bekanta sedan tidigare med skatteundantaget.

2012-07-23 @ 20:34:26
URL: http://malinenros.blogg.se
Postat av: Malin

Kan du inte beställa grejerna till Stockholm och be din styvpappa hämta ut dem? För han åker väl dit rätt ofta? :-) Och har han med din legitimation så borde han få hämta ut?

Håller med om att det är jobbigt att det ska vara så krångligt att beställa saker hit. Och just det där med att be företaget skicka momsfritt fungerar väl bara i vissa fall, om de är bekanta sedan tidigare med skatteundantaget.

2012-07-23 @ 20:34:32
URL: http://malinenros.blogg.se
Postat av: Malin

Ja men vad fan. Haha. Fint det blev med tre inlägg på raken!

2012-07-23 @ 20:35:59
URL: http://malinenros.blogg.se
Postat av: Julia Lindfors

Haha, ibland blir det många kommentarer :) Och jo, jag har gjort så någon gång, att min styvpappa fått hämta ut paket åt mig. Var dock nyfiken på vad den verkliga kostnadsskillnaden skulle ha blivit på en beställning till Sverige jämfört med Åland. Nu beställde jag ändå till Åland och åker över i helgen och hämtar ut paketet själv (min styvpappa har semester). Ja, det där med skatteundantaget är nog obekant för de flesta. Fick dock ett dokument från åländska tullen som förklarar skatteundantaget och som jag kan skicka vidare till företaget (men nu valde jag ju att beställa till Sverige i alla fall).

2012-07-24 @ 18:28:50
URL: http://tejprulle.blogg.se

Skriv dina åsikter här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:

Hemsida:

Dina åsikter:

Trackback