Det går att träna hemma också!

Eftersom dagens gympass blev "inställt" på grund av att gymmet har öppet hus idag, fick jag göra det bästa av situationen och köra hemmaträning. Det var roligt och utmanande att ta till sina träningskunskaper för att få en relativt mångsidig träning utan några som helst riktiga redskap.

Min hemmaträning lade jag upp på följande sätt
  • Promenad cirka 60 minuter i raskt tempo (raskt tempo innebär att du ska få upp flåset och därigenom svettas också).
  • Tåhävningar, 30 st på båda tårna samtidigt.
  • Sit ups, 3 x 10.
  • Armhävningar, 3 x 10.
  • Rygglyft med tyngder, 3 x 5. Utförs på följande sätt: fyll två 50 cl flaskor med vatten, ligg på mage och greppa en flaska i vardera hand. Håll armarna rakt framåt. Lyft upp överkroppen så att nedre delen av bröstkorgen fortfarande tar i mark. Låt armarna följa med upp i luften. För armarna bakåt så att armbågarna är i 90 grader (fortfarande i luften), för armarna ytterligare bakåt och drag ihop musklerna mellan skulderbladen. För framåt armarna till 90 grader igen, och sedan tillbaka rakt fram. Sänk ner rygg och armar mot golvet igen. Upprepa.
  • Rygglyft, 3 x 10.
  • Utfallssteg, 3 x 5 per ben.
  • Viktlyft rakt utifrån kroppen, 3 x 20. Utförs på följande sätt: stå upp. Greppa båda vattenflaskorna (samma som ovan) i vardera hand. Håll armarna längs med sidan. Lyft båda armarna rakt utåt från kroppen och håll fortfarande axlarna sänkta. Lyft inte armarna högre än så att de är i höjd med axlarna. Sänk armarna långsamt och kontrollerat, men inte så långt att du slappnar av. Upprepa.
  • Bicepsträning med vikt, 3 x 20. Utförs på följande sätt: stå upp. Greppa en 150 cl flaska i ena handen. Håll armbågen tätt mot kroppen. Böj upp armen framför kroppen (böj i armbågen). Behåll muskelspänningen i biceps (framsida arm) genom hela övningen. Återvänd neråt långsamt utan att gå hela vägen till ursprungsläget. Upprepa 20 gånger per arm.
  • Plankan, 1 minut.
  • Stretcha.
Nu känner jag mig nöjd med dagens träning och kan glatt gå i duschen.

Kommentarer
Postat av: Anna

Vad du är effektiv :P Min träning idag bestod av 60 minuters promenad, sen handla mat. Och nu dammsög jag just hela lägenheten. Visserligen hade vi ju drama i skolan i torsdags och dans i fredags och båda är ju ämnen där man rör sig mycket.

Postat av: Mamma

Bra jobbat!Vi har just varit på långprom.m.Uti och hon sprang som en yster kalv utsläppt på grönbete.

2010-01-24 @ 11:33:06

Skriv dina åsikter här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:

Hemsida:

Dina åsikter:

Trackback