Europavalet den 7 juni 2009

Som säkerligen de allra flesta av mina läsare redan vet så är det val till Europaparlamentet den 7 juni 2009. Från Finlands sida handlar det om 13 ledamöter som ska väljas av folket. Ledamöterna kommer sitta i europaparlamentet till och med 2014. Eftersom EU får mer och mer makt (positivt eller negativt, välj själv) så är det av yttersta vikt att alla går och röstar! Men så klart är det jobbigt att ta reda på vad alla olika kandidater egentligen står för och ta ställning till hur man ska lägga sin röst. Jag vet inte om det kommer hjälpa er något, men jag tänkte här rada upp de kandidater som jag kan tänka mig att rösta på. Personer som jag tror att kan arbeta för ett sådant EU som jag vill ha.

Kandidaterna presenteras utan inbördes ordning. Alla kandidater ställer upp för SFP (Svenska FolkPartiet). Om du inte tycker att någon av dessa kandidater är bra kan du gå in på den här hemsidan (http://www.sfpval.fi/start/) för att läsa om SFP:s kandidater. För att göra samma test som jag gjorde kan du gå in på den här hemsidan (http://yle.fi/vaalikone09/kandidattest.php). Annars kan du läsa på om andra partiers kandidater på respektive partis hemsida.

  • Charly Salonius-Pasternak: en 35-årig man som har hunnit arbeta i flera olika delar av världen. Han har kännedom om finländska angelägenheter, men också om hur läget ser ut i USA och kan på ett klokt sätt koppla samman dessa kunskaper. Hans hjärtefrågor rör säkerhetspolitik och internationella frågor, energi, miljö och klimat samt ekonomi och sysselsättning. Jag tror att han har möjligheten att bidra med kunskap om var problemen finns, men även att han kan presentera lösningar. Dessutom gillar jag att han verkar ha förstått att Finland inte är hela världen, utan att det gäller som ledamöt i europaparlamentet att hjälpa och stöda alla medlemsländer, och även länder utanför EU. Läs mer om Charly här: http://charlysaloniuspasternak.sfpval.fi/
  • Oscar Ohlis: en 26-årig ung man som tror på att människan själv styr bäst över sitt liv, inte staten. På Yles kandidattest matchade jag till 87% med Oscar. Trots sin unga ålder är han redan aktiv i politiken; ledamot i stadsfullmäktige i Vasa och förbundsordförande för Svensk Ungdom. Han tycker att det är vi som ska forma EU, inte tvärtom. Han betonar att de unga är en del av samhället och framtiden. Förutom välfärdsfrågor är han även engagerad inom klimatfrågor och även för bevarandet av (språkliga) minoriteter. En klok ung man! Läs mer om Oscar här: http://oscarohlis.sfpval.fi/
  • Britt Lundberg: en 46-årig kvinna från Åland. Om man ska rösta på en åländsk kandidat så är det Britt som borde få rösten. Hon står för frågor som rör Östersjön, energi, miljö och klimat och även frågor som rör bibehållandet av det svenska språket på Åland. Helt enkelt, hon bryr sig om frågor som engagerar i närmiljön. Personligen tycker jag inte att dessa frågor är de viktigaste, men jag kände ändå för att presentera henne som en potentiell kandidat. Läs mer om Britt här: http://brittlundberg.sfpval.fi/
  • Ann-Sofi Backgren: en 43-årig kvinna som har tio års erfarenhet från olika internationella projekt och arbeten. Hon står för minoritetsgruppers rättigheter, däribland svensktalande finländare. Dessutom tycker hon att ekonomin och sysselsättningen runt om i Europa borde fokusera mer på närproducerat i finanskristider som dessa. Utöver det är hon även engagerad i frågor som rör energi, miljö och klimat. I mångt och mycket är hennes tankar lika Britt Lundbergs, men hon har erfarenhet inom internationellt arbete vilket jag ser som ett plus. Läs mer om Ann-Sofi här: http://annsofibackgren.sfpval.fi/
  • Emina Arnautovic: en 38-årig kvinna som kom till Finland som kvotflykting 1992. Jag upplever hennes presentation som väldigt positiv och bekymmerslös, vilket är ett väldigt stort plus i mina ögon. Den som själv sätter upp hinder kommer inte långt. Hon engagerar sig i frågor som rör grundrättigheter och jämställdhet, språk, integration och minoriteter och även frågor om ekonomi och sysselsättning (där hon bland annat förespråkar förenklad byråkrati i EU). Läs mer om Emina här: http://eminaarnautovic.sfpval.fi/

Kommentarer
Postat av: Erika

kul att du skrev om kandidaterna, jag haller helt med om de flesta, speciellt Oscar ar ett bra alternativ om man vill rosta pa nagon ung (trevlig pa riktigt ocksa), annars ar Anna Bertills en smart ung kvinna. Hon ar riktigt inspirerande. Emina ar duktig som lart sig svenska och jobbar pa, men lite ostrukturerad pa nagot satt, men det ar bara det intrycket jag fatt:)


Skriv dina åsikter här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:

Hemsida:

Dina åsikter:

Trackback