De sista dagarna

Idag vaknade jag redan klockan åtta. Det var otroligt skönt att dels vakna så tidigt och dels att vakna hundra procent utvilad. Sedan åt jag en långsam frukost för att fördriva tiden lite. Dagens planer var nämligen att gå till Magritte Museet och det öppnade först klockan tio. Så vid halv tio promenerade jag iväg och inte långt efter öppning var jag inne på museet. Glatt betalade jag de två eurona det kostar för studenter, verkligen en struntsumma.

Väl på museet gick jag runt en dryg timme och fascinerades av Magrittes surrealistiska konst. Jag själv är väldigt formalistisk och därför tror jag att jag gillar det surrealistiska lite extra. Min egen fantasi räcker liksom inte till för att gå utanför det som är rätt och riktigt.

Jag ägnade en lång stund i museishopen trånandes efter ett av konstverken, men på grund av att mina resväskor redan är fulla så fick jag nöja mig med en bild i A4-format och en i vykortsformat. Vackert så i alla fall. De bilderna blir i princip det enda jag köpt som souvenir till mig själv, så jag ska vårda dem väl.

Sedan gick jag en sväng ner runt Grand Place och stannade för att njuta av den sista belgiska våfflan för den här gången.

När jag sedan promenerandes var på väg hem igen kände jag mig riktigt nöjd. Jag har sett allt jag hade tänkt se här i Bryssel. Jag har träffat underbara människor. Jag har verkligen uppskattat praktiken. Jag har besökt både Brugge och Gent. Jag har ätit traditionsenlig belgisk mat. Jag har druckit många öl. Jag är nöjd. Nu känns de sista dagarna verkligen som tre långa dagar att försöka fördriva tiden på. Jag längtar hem. Hem till Adam. Hem till Stockholm. Hem till allt det som är mitt och vårt. Hem till en bekant kultur och ett begripligt språk. Hem närmare familjen.

Nu hoppas jag på strålande sol de här sista dagarna och så ska jag se till att nu under de kommande dagarna uppskatta Bryssel och allt fint som finns här. Den här tiden i Bryssel kommer jag alltid bära med mig som ett spännande äventyr! Jag hoppas dock att jag får anledning att återkomma till staden i framtiden!

Kommentarer
Postat av: Christine

Ååh, så himla glad att du snart är hemma!!

2012-04-02 @ 23:06:14

Skriv dina åsikter här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:

Hemsida:

Dina åsikter:

Trackback