Den märkliga historien om de spårlöst försvunna sakerna


Behändigt nog kan man göra polisanmälan på internet för alla egendomsbrott.

Som jag skrev igår så är vårt källarförråd i Stockholm tömt på saker (bortsett från en pulka) och hela grejen känns mycket märklig.

Här är några av alla märkliga saker:
- För att komma in i trapphuset måste man ha en elektronisk bricka som öppnar ytterdörren. Samma bricka måste användas igen för att komma in i källaren. Sedan hade vi ett hänglås på förrådsdörren, vilket nu är spårlöst försvunnet.
- Vårt förråd borde inte ha sett mest värdefullt ut av alla förråd, för det enda som kan ha setts som värdefullt var egentligen min dunkappa som hängde i förrådet. I övrigt förvarade vi sakerna i stängda kartonger från Clas Ohlson.
- Allt är borta, förutom alltså en pulka. Det innebär att denna någon har tagit med sig bland annat en grill, grillkol, tändvätska, tomma och ovikta flyttkartonger, julpynt och - det mest konstiga - min hemmagjorda Rubiks kub (som alltså mäter cirka 1x1x1 meter). För att få ut Rubiks kuben måste man antingen mosa kuben, eller helt iskallt krångla ut kuben från förrådet (den går just och just igenom dörröppningen) och sedan vandra fullt synlig ut från förrådet med en ganska uppseendeväckande kub i famnen.
- Husvärden säger att de inte har tömt något förråd.


Min numera försvunna Rubiks kub.
Ser ni någon bära denna, så ska ni veta att jag saknar den!


Kvällen har jag alltså ägnat åt att försöka fundera ut vad vi egentligen förvarade i förrådet. Jag är övertygad om att vi glömt bort säkert hälften och att vi med tiden kommer komma på ytterligare saker som är "spårlöst försvunna". Men vi har nog i alla fall listat upp alla de någorlunda värdefulla föremålen. Så fort polisen har skickat en kopia på anmälan per post så kan vi vidarebefordra en kopia på den till försäkringsbolaget. Därefter får vi hoppas att Ömsen ersätter oss för förlusten (minus självrisken då). Fast jag vet inte riktigt hur jag ska sätta ett pris på min Rubiks kub...

Kommentarer

Skriv dina åsikter här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:

Hemsida:

Dina åsikter:

Trackback