Med kusinbesök i Bryssel

Så, äntligen, har jag tid att uppdatera bloggen igen!

Jag har alltså haft besök här i Bryssel av min kusin Hannah och hennes man Craig. De bor i England, så de kunde smidigt ta tåget från London hit till Bryssel. De anlände i torsdagskväll och sedan åkte de hem igen igår kväll.

Torsdagskvällen spenderade vi på en restaurang vid St Catherine Place. Jag åt ett riktigt gott köttspett, med precis lagom rött kött. Det var gott som omväxling till all fisk jag äter under veckorna. Vi satt där någon timme och pratade på om allt möjligt. Det är kul hur mycket man ändå har att prata om som kusiner, även fast vi inte träffas ofta! När vi hade ätit klart följde jag Hannah och Craig tillbaka till deras hotell och då lyckades jag tydligen välja den vägen som gick igenom Bryssels "red light district". Det stod prostituerade kvinnor längs med alla husväggar och i alla hörn och bara väntade på att bli köpta. Det var hemskt att se och jag drömde något obehagligt om det senare under natten. Det känns som att det ligger ett så fruktansvärt hemskt människoöde bakom varje kvinna som stod där.

På fredagskvällen möttes vi återigen upp för middag. Den här gången valde vi en japansk restaurang och där fick vi vad som kanske kan vara den sämsta servicen någonsin. Det började med att servitrisen inte kom ihåg vad vi ville ha för öl och sedan fortsatte de med att de glömde bort min förrätt. Sedan tog det många vändor innan Hannah och Craig fick den sushi de ville ha som förrätt. Och därefter blandade de ihop Hannahs och mina huvudrätter, så att jag fick Hannahs anka och Hannah fick min kyckling. Och eftersom vi inte fick maten samtidigt (de var verkligen i osynk), så märkte vi det inte förens det var försent. Slutligen tycktes personalen ignorera oss totalt, så vi fick vänta i evigheter innan vi fick eftterrätten och sedan notan. Nåja, maten var i alla fall god. Efter den japanska restaurangen gick vi till Delirium, den stora ölbaren som Adam och jag var till för någon vecka sedan. Där drack vi god och spännande öl i någon timme innan det var dags att börja gå hemåt igen. Jag drack jordgubbsöl och mangoöl. Och lite kokosöl. Det var väldigt gott, speciellt mangoölen! Jag noterade även att de hade Lapin Kulta, men jag hade ingen lust att dricka finsk öl i Bryssel.


Craig och Hannah framför Atomium denna soliga lördag.

Lördagen, slutligen, ägnade vi åt att se det område i norra Bryssel som heter Heysel/Heizel. Där finns bland annat den kända "byggnaden" Atomium. Vi vandrade runt där och fascinerades av hur stort Atomium ändå är. Sedan gick vi en runda i den närbelägna parken och mitt i allt hamnade vi mitt uppe i ett turkiskt (eller liknande) bröllop. Det var helt knäppt med sång och dans och framförallt en riktigt ful brudklänning. Vi smög ändå runt där en stund, för att kolla in den japanska byggnaden som de höll till vid. När vi sedan var nöjda med Heysel/Heizel-området tog vi tunnelbanan in till city igen. Där gick vi till en lunchrestaurang och åt gott. Tyvärr missförstod vi prissättningen (eller om man ska vara petig så var det väl restaurangen som nog medvetet vilseledde kunderna), så notan hamnade på närmare 80 euro totalt - istället för ungefär hälften som vi hade trott. Lite irriterade promenerade vi vidare på jakt efter choklad för Hannah och Craig att ta med hem. Efter att ha gått in i många olika små affärer valde de att köpa choklad från det enda stället som hade mutat oss med provsmakning av den ljuvliga chokladen. Perfekt sätt att få kunderna att köpa! Efter det tog vi tunnelbanan till EU-kvarteren och jag gav dem en snabb gudiad tur i det enda område som jag kan utan och innan. Sedan var det dags att säga hej då till varandra och jag åkte hem igen. Tack Hannah & Craig för att ni passade på att se Bryssel medan jag är här! Det var väldigt trevlig med ert sällskap och att få umgås lite bara vi, utan all släkt och kaoset det medför på somrarna.

Gårdagskvällen ägnade jag åt att tvätta sängkläder och att kolla på den svenska melodifestivalen. Det var en skön och lugn kväll efter tre rätt intensiva dagar.

Kommentarer

Skriv dina åsikter här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:

Hemsida:

Dina åsikter:

Trackback