En varm start på veckan

Idag har det varit så varmt i Bryssel att jag fick gå med vårjackan öppen och halsduken bara löst virad runt halsen. Ljuvligt! Fast det mesta av dagen har jag spenderat inne i rådsbyggnaden Justus Lipsius, som så många andra arbetsdagar. Dagens arbetsgruppsmöte handlade om svavelhalter i fartygsbränsle, något som faktiskt var överraskande intressant. Det är en av de bästa sakerna med att göra praktikant hos den åländska specialrådgivaren - man får följa så många olika ämnen. Andra tjänstemän på Finreppen jobbar ju inom ett avgränsat område, t.ex. skatter, miljö, fiske och så vidare. Men som åländsk specialrådgivare (finns bara en på Finreppen) ska man följa alla de ärenden som Ålands landskapsregering prioriterar, vilket med andra ord är ungefär alla de områden där Åland har lagstiftningsbehörighet och där alltså även EU har lagstiftningsbehörighet.

Just den här veckan är jag ensam på plats, för min kollega har Ålandsvecka. Var sjätte vecka ska hon jobba hemma på ön, för att hålla god kontakt med tjänstemän och politiker där hemma. Vilket ju också så klart är viktigt! Om jag orkar så finns det relevanta arbetsgruppsmöten varje dag den här veckan för mig att gå på, alla handlar om olika saker. Jag ska försöka gå på så många som möjligt, för då kommer tiden rusa iväg och det kommer snart vara fredag. Och på fredag kommer Adam hit till Bryssel. Jippi! Det känns så lyxigt att få träffa honom igen, även fast det var "jättekort" tid sedan vi träffades senast. Trots det längtar jag som sjutton efter honom - min älskade finaste Adam.

Kommentarer

Skriv dina åsikter här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:

Hemsida:

Dina åsikter:

Trackback