Midsommar på Sottunga

Fias mamma var snäll och tog Fia, Andrea och mig med i bilen till skärgårdsfärjan. På båten var vi långt ifrån ensamma, Kasper, Leto, Tanja, Karin, Andreas familj...m.fl. var där. Vi spelade 'Hugo' och åt glass. Fias mamma bjöd mig på glass, det var mycket snällt tycker jag. Fia skulle äta pommes frittes men hon fick dem 5 minuter före vi skulle kliva av på Sottunga. Så vi tog dem med i en burk.

I hamnen mötte Annica oss och skjutsade oss till stugan. Där möttes vi av sjömonstrena; Lolli och Nettan. Dom simmade och badade bastu, men vi var inte sugna, så vi lade upp tältet och packade upp. Efter det tog Andrea, Fia och jag en powerwalk till 'city' (ålandsbanken, posten, Sottunga Andelshandel och skolan).

När vi var tillbaka lagade och åt vi mat. Vi satt nere vid vattnet och åt riktig midsommarmat. Självklart hade vi partyhattar på oss! Vi satt där och åt och åt och åt och åt... Och sjöng, och pratade. Det var trevligt, då hade jag midsommarkänsla.

Efter att vi hade ätit så var vi alla så mätta så jag trodde vi alla skulle dö, men vi hade tråkigt så vi bestämde oss för att äta efterrätt, jordubbar med glass och grädde. Och jag måste bara säga det igen, jordgubbar är så otroligt gott!

Efter det var vi väldigtjätteextremt mätta, men vi orkade inte bry oss så vi fixade oss snygga och gick ner till skolan där vi träffade Sottunga-pojkarna. Johan, Emil, Jonno, Robin, John, Andreas, Dan, Ronnie... typ? :p haha. Vi var med dom hela kvällen, satt i skjulet (som dom kallar ungdomslokal), spelade fotboll, reste midsommarstången med villiga händer (som man sjunger i 'Ålänningens sång'), var till Lokalen och dansade, var i Fabriken... Det var nog ganska kul. Sedan måste vi vara hemma klockan 2, nyktra och städade och det var vi!

Vi dukade upp med chips och andra godsaker, så vi frossade och snackade i tältet ända tills Jonno, Robin, Johan och Emil kom och "smög" på oss. Lollis kommentar när vi hörde ljud utanför "neej, det är bara korna som kommer ner till vattnet, det är inte killarna". Det säger väl ganska mycket om hur bra dom var på att smyga... ;)

Så där satt/låg vi, 9 personer i ett 4-personers tält. Vissa räknade myggor, några sjöng, andra hade däckat och vi 'normala' klagade bara på att det var trångt. Haha. Det var mysigt (:

Vid 5-tiden gick Emil, Johan och Jonno, men Robin var det omöjligt att få liv i, så han fick sova kvar i tältet. Fia och Andrea hade gått över till mitt "hortält", så jag, Lolli, Robin och Nettan sov i Nettans tält. Eller sov och sov... Vid halv 6 tiden slutade Nettan prata i telefon, och då somnade hon och Lolli (Robin hade sovit sedan typ 3), själv hade jag svårt att somna. Jag låg och lekte med Robins nyckel som stack ut ur ett hål i hans bakficka. Sedan somnade jag väl vid halv 7 tiden. Vi alla vaknade till och från av diverse olika orsaker men klockan halv 11 satte vi oss upp och började snacka. Stackars Robin var förvirrad när han vaknade, haha, han kom inte ihåg att han kommit till tältet. Tihi. Men inte kan han ha misstyckt att vakna med tre brudar. Haha.

Vi åt frukost och sedan lade vi oss på bryggan och solade. Så dök John, Dan och Ronnie upp och lite senare kom Jonno också. På något konstigt sätt blev det vattenkrig, Robin och Dan mot Andrea, Nettan, Lolli, Fia och mig. Vi kastade vatten från stövlar på varandra, och jag vet inte hur det gick till, men helt plötsligt drog Robin och Dan ut mig på bryggan och kastade i mig i vattnet. Det var elakt! Jag hade ingen chans att försvara mig. Efter det åkte alla tjejer i, en efter en. Då ville vi ha hämnd, så Dan åkte i vattnet ganska direkt och Robin fick klä av sig före han hoppade i. Synd för honom att vi tyckte att även han skulle ha blöta kläder, så vi tömde hans fickor och doppade hans byxor i vattnet. När vattenkriget var slut och killarna for hem så hade Robin otroligt snygg klädsel; långärmad, jacka, kalsonger, sockor och skor. Jag kan tänka mig hans familjs reaktion när han kommer hem efter att ha sovit någonstans (dom visste inte var) i bara kalsonger och tröja. Haha.

Vi tjejer började packa ihop tälten och våra saker när alla farit. Sedan åt vi middag (vi hade fortfarande kvar av våran enorma mängd mat!) När vi hade ätit klart så sminkade vi oss och så gick Andrea, Nettan och jag till skolgården och träffade killarna en sista gång innan vi skulle hem. Lolli och Fia kom lite senare, men dom behövde inte säga farväl ännu, eftersom dom blev kvar på Sottunga tills följande morgon.

Vi satt i skjulet och snackade och sedan solade vi lite på skolgården. Johan gav en avskedspresent, en liten plast soldat. Haha, tack!

Annica kom och skjutsade oss till båten och sedan spelade vi 'Hugo' på vågen hem också. Nettan steg av på Överö och jag och Andrea tog bussen från Långnäs till Mariehamn. Vi hade buskul och jag lovar dig, det var vi mot världen! HAHA.

När jag kom hem packade jag upp och hängde upp mina blöta kläder (från vattenkriget). Sedan fick jag direkt börja packa igen. Hoho.

Idag har jag packat och duschat, snart har jag nog packat klart för två veckor på lemböte. Jag är stolt. Nu ska jag byta musik på mp3n och packa ner lite andra prylar och sedan ska jag ta moppen till stan för att ta ut pengar. Kanske jag hinner till Andrea ett tag också, det vet jag inte ännu. Men jag tror att Andrea ska äta middag här? För hennes familj är inte hemma ännu.

Klockan 7 skjutsar Alexander ut Andrea, Lolli och mig till Lemböte och så blir vi där i 12 dagar som storasyskon tillsammans med Karin, Tanja, Jennifer, Sebbe, Abe, Henrik och Ramsay. Det ska bli roligt. Tråkigt bara om det blir tjej- och killinternat...
I love him so much, it turns to hate,