Att bo på en ö (fast jag ju inte ens bor på en ö längre!)

I Stockholm klagar man på att kollektivtrafiken inte går. I övriga Sverige klagar man på att SJ inte kan köra tågen när det fallit lite snö. På Åland finner man sig i att båten fastnar i isen och inte kan åka hela vägen över till Sverige.
-
Det var alltså vad som hände igår. Jag och Adam var ombord på båten och hade precis köpt middag när vi tittade ut genom fönstret och såg att en annan färja (Birger Jarl) stod stilla vid vår sida. Snett framför oss stod en annan färja (Sea Wind) stilla. Dessutom fanns det en isbrytare förtöjd vid Birger Jarl. Så fyra fartyg befann sig precis bredvid varandra. Vi hade redan åkt 1 ½ timme från Åland och hade således 1 timme kvar till Kapellskär på den svenska sidan. När klockan var halv 6 svensk tid, alltså tiden vi skulle ha kommit iland, började vi ana att båten skulle vända om. Ungefär halv 8 finsk tid fick vi det bekräftat. Det gick inte att ta sig igenom isen och Rosella var tvungen att vända om tillbaka till Mariehamn.
-
För min del var detta egentligen positivt. Mamma har länge haft en inflammation i tarmen och ätit penicillin för det. Men trots detta har det inte gett med sig och när mamma hade läkartid igår slutade det med att hon fick bli inlagd på sjukhuset. Min styvpappa jobbar i Sverige under vardagarna, så han är inte heller hemma. Mina småsystrar är visserligen snart 15 år gamla, men det är så klart en fördel om jag kan vara hemma och ta hand om dem. Så nu är jag på Åland, och Adam också, och kommer troligen stanna här till torsdag eller fredag. Jag har två orsaker som "tvingar" mig till Stockholm den här veckan; 1. Det är drygt en vecka till tentan och jag har långt ifrån allt material här på Åland - så jag kan inte plugga ordentligt, 2. Jag "måste" gå till SATS två gånger per vecka i tolv veckor för att sedan kunna få en träningsväska. Och det finns inte något SATS-center på Åland.

Kommentarer

Skriv dina åsikter här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:

Hemsida:

Dina åsikter:

Trackback