UNR 2010 - Reykjavik

Ja, så vad gjorde jag riktigt på Island då? Det kan väl vara på sin plats att berätta.
-
Orsaken till att jag åkte till Island var för att delta i Ungdomens Nordiska Råds session. Som det står på hemsidan "Ungdomens Nordiska råd är ett forum för de politiska ungdomsorganisationerna i Norden. Här kan politiskt aktiva ungdomar utbyta idéer och visioner och vara med och sätta upp ungdomars önskningar på dagordningen i det nordiska samarbetet". Jag åkte dit som representant för det borgerliga partiet Frisinnad Samverkan som är verksamma på Åland.
-
Jag deltog i sessionen på lördagen och söndagen (missade fredagen på grund av att vi hade det obligatoriska rättegångsspelet i skolan). Dagarna gick i stort ut på att först i plenum ta ställning till om föreslagna resolutioner (skrivna av oss ungdomar under året som gått) över huvud taget skulle behandlas. Därefter diskuterade vi i våra partigrupper (jag tillhörde den konservativa gruppen, Nordisk Ungkonservativ Union) hur vi tänker förhålla oss till resolutionerna. När det var gjort samlades vi i utskott (där vi blandades från olika partigrupper) för att diskutera om resolutionerna och eventuellt göra ändringar i dem. Till sist hade vi plenum där vi röstade om vi ville skicka vidare frågorna till det nordiska samarbetet eller förkasta dem. Resolutionerna handlade om allt från förbud mot burka (förkastades), privatisering av sjuk- och hälsovården (förkastades), miljösatsningar i Norden (antogs) till åtgärder för att minska ungdomsarbetslösheten (antogs).
-
Utöver det politiska arbetet hann vi äta mat och umgås lite smått med varandra, men den allra största delen av tiden var vi strängt upptagna med politiken. På lördagskvällen åt vi i alla fall middag på en restaurang inne i Reykjavik och därefter gick vi till en bar. Det var förövrigt ända gången jag lämnade hotellet, om man bortser från flygbussen till och från hotellet.
-
Jag är otroligt glad att jag fick möjlighet att delta. Tack till Frisinnad Samverkan för att ni ville ha mig som ungdomsrepresentant och tack till UNR för att jag fick vara med trots att jag bara kunde vara med på 2/3 av sessionen! Och tack till alla härliga nya vänner jag fått!

Kommentarer

Skriv dina åsikter här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:

Hemsida:

Dina åsikter:

Trackback