Brysselresan - en sammanfattning

Ja, den 29 september var det tänkt att vi skulle tvingas upp ur våra sköna sängar tidigt på morgonen för att flyga till Bryssel. "Vi" är alltså en samling EU-intresserade blivande jurister från Stockholms Universitet, typ 20 personer. Som tur var (för vår skönhetssömn) pågick en flygledarstrejk just då i Bryssel. Istället kom vi iväg senare samma dag.
-
Väl framme i Bryssel försökte vi, och lyckades, ta tunnelbanan till våra hotell (vi hade två olika) mitt i natten. Det blev läggdags direkt, eftersom följande dag skulle fyllas av studiebesök.
-
Torsdagen bjöd på intressanta studiebesök. Hos Vinge (advokatbyrå), Sveriges Ständiga Representation samt DG Comp. Det först- och det sistnämnda besöket handlade om konkurrensrätt, mycket intressant! Jag är eventuellt inne på att satsa på just konkurrensrätten i framtiden. När vi var på Sveriges ständiga representation fick vi vara med om en brandövning, men i övrigt var studiebesöket inte överdrivet spännande.
-
Efter besöken passade vi på och promenerade runt i Bryssel ett tag. En vacker stad med häftig arkitektur! Kvällen spenderades först på en restaurang tillsammans med hela gänget samt en tjej som jobbar på DG Comp. Restaurangbesöket var riktigt lyckat, i alla fall fram tills vi bad att få betala var för sig... Efter middagen besökte vi en ölbar som hade några tusen olika ölsorter att välja mellan!
-
Fredagen började den också tidigt med studiebesök. Den här gången var det dags för besök på Europaparlamentet, DG Home samt Linklaters (advokatbyrå). Besöket hos Europaparlamentet var näst intill en katastrof, en timme fick vi sitta och lyssna på grundläggande fakta om EU (vilket vi alla redan kunde rabbla flytande i sömnen) och sedan fick vi cirka två sekunder i plenisalen. För att råda bot på min missnöjdhet över besöket tog jag kontakt med Wille Valve (specialmedarbetare för europaparlamentariker Carl Haglund). Eftersom Ville jobbar inne i Europaparlamentet kunde han ge mig en guidad tur och även berätta mera om hur det är att jobba där! Mycket intressant och väldigt uppskattat av mig. Tack för att du tog dig tid Ville!
-
När den seriösa delen av dagen var över gick vi till ett våffelställe och (de andra) käkade belgiska våfflor. Mycket gott enligt utsago. Efter det gick vi via en affär och köpte alkoholhaltiga drycker för att förfesta på hotellrummet. Förfesten var riktigt rolig, men när det sedan började bli dags att gå ut hade de flestas energi sjunkit till noll. Vi släpade ändå oss ut i regnet och blåsten. Väl ute stötte vi på tre killar som verkligen försökte få med oss på deras "brorsas" födelsedagsfest. Nej tack, sa vi och gick till en sportbar istället. Därifrån åkte vi vidare till en nattklubb, som verkligen var dålig! Haha. Männen i Bryssel tycks anse att det är helt okej att slicka på utländska tjejers hår, till exempel (inte mitt hår, tack gode gud).
-
Lördagen var vår sista dag i Bryssel och den spenderade vi på äkta turistmanér. Vi såg den kissande pojken, gick på chokladmuseum, gick runt i en museishop, köpte belgisk (underbar) choklad och bara vandrade runt. Lunch åt vi på världens mysigaste pitabröds- och salladsställe! Att personalen var väldigt snygg kan ha varit en bidragande orsak till att lunchen varade flera timmar... Kvällen blev väldigt lugn, vi gick till en restaurang och alla åt någon belgisk specialare. Jag åt en köttgryta som var god och serverades i kastrullen! Haha. Dessutom smakade jag på Annas musslor, vilket var förvånansvärt gott! Därefter stannade vi uppe hela natten för att vid fyra (på natten) börja åka mot flygfältet.
-
Bilderna har jag fräckt nog lånat från Alexandra Kirgios och Matilda Svartholm.
Tack för en superbra arrangerad resa Xandra, Lina och Alexandra! Jag njöt varje sekund (utom möjligen när väckarklockan ringde 06.15!) och åker mer än gärna tillbaka till Bryssel. Studiebesöken fick mig verkligen inspirerad och motiverad, bra minnen att plocka fram när det går segt med pluggandet. ♥

Kommentarer
Postat av: Matilda

Hej! Såg din blogg på FB, kul! Skulle dock föredra att du hör av dig innan du använder mina bilder :) Take care!

2010-10-14 @ 20:48:01
Postat av: Julia

Matilda: Ber om ursäkt för missen, som jag förklarade trodde jag att du fått mitt meddelande!

Alex: Hoppas det är okej för din del att jag lånar bilderna, för dig har jag inte ens frågat eftersom du sa på resan att det är okej!


Skriv dina åsikter här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:

Hemsida:

Dina åsikter:

Trackback