Duger inte

Försökte ge blod idag. Har för lågt hb (122) så blev nekad. När jag registrerade mig som blodgivare för cirka en månad sen hade jag tydligen också 122. Gränsen för kvinnor är ett hb på 125. Eftersom jag nu två gånger i rad haft för lågt hb så kommer de avregistrera mig. Jag får istället vänta några år och därefter försöka igen. Känner mig grymt besviken. Jag vill ju ge blod! Jag tycker att det är jätteviktigt.
-
Men jag antar att jag har mig själv att skylla. Inte för att jag vet hur jag ska få upp mitt hb, men i alla fall.

Kommentarer
Postat av: Sandra

För bildningen av röda blodkroppar behövs bl.a. järn och kobalamin, varför en brist på något av dessa kan orsaka ett lågt blodvärde. Bildningen av röda blodkroppar stimuleras av hormonet erytropoeitin som bildas i njuren, och därför kan man även få ett lågt blodvärde vid njursvikt. Om man ofta drabbas av blödningar (fr.a. kraftiga mensblödningar eller blödningar till tarmen) kan man successivt utarma järndepåerna i kroppen och få ett lägre blodvärde.



wikipedia is the shit:p

2010-10-20 @ 13:53:12
Postat av: Sandra

så kanske behöver du mer järn?

2010-10-20 @ 13:53:44
Postat av: Julia

Sandra: problemet är att jag redan äter vitamintabletter som innehåller järn, jag äter ordentligt med järnrika matvaror, jag har inte njursvikt (vad jag vet, haha) och jag har inte ens mens (äter mini-piller). Frustrerande!

Postat av: mamma

det är ytterst sällan din mor lyckas nå över 125 gränsen:( Ärftligt eller?? kram och eloge till dig som iallafall fösöker tänka på din nästa och hjälpa till!

2010-10-20 @ 14:12:25
Postat av: Yasmine

pröva äta vanliga järntabletter med 100mg järn en gång per dag och järn behöver kött och c-vitamin för att tas upp bra i kroppen. bara lite tips :)

2010-10-20 @ 21:30:57
URL: http://yasmineblom.blogg.se/

Skriv dina åsikter här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:

Hemsida:

Dina åsikter:

Trackback