Fru Struktur möter Herr Kaos

Jag vet inte hur ni fungerar, men jag vet att jag själv inte fungerar om min omgivning inte är strukturerad, städad och fin. Det fungerar med stök några dagar, men sedan måste jag få ordning på sakerna för att kunna känna att jag är i takt med livet. Annars är det som att jag alltid har en känsla av att det är något som borde göras. Men så fort jag har ordning och reda bland sakerna så kan jag slappna av och känna att läget är under kontroll.

Jag har hört att de personer som måste ha ordning runt sig har kaos i huvudet, och tvärtom - de som kan ha kaos runt sig har ordning i huvudet. Jag har även hört att genier behärskar kaos. Slutsatsen jag drar av detta är att alla potentiellt är genier, bara de att vissa har kaoset på utsidan och andra har kaoset på insidan.

Fast jag vill protestera mot påståendet jag själv skrev ovan. För jag upplever inte att jag har något kaos alls i min hjärna. Snarare ser jag min hjärna som ett enda enormt strukturerat akrivrum - med långa rader av hyllor och lådor. Där var sak ligger på sin plats. Möjligtvis kan jag hålla med om att arkivrummet (hjärnan) är trevligare när alla saker som har trillat ner från hyllorna och som har plockats ut ur lådorna är återförda till ursprungsplatsen.

Struktur möter kaos. Lite så känns det ibland i livet.

Kommentarer

Skriv dina åsikter här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:

Hemsida:

Dina åsikter:

Trackback