Kinesiska, franska eller statsvetenskap?

Alltså, det här kanske inte direkt är rätt tillfälle att fundera på att läsa något mera, utöver juridiken, i höst. Jag menar, idag har jag haft flera timmar att ägna åt tentaplugg utan att det har resulterat i en enda läst sida. Dessutom har jag precis klagat på hur dyrt det är med kurslitteratur till EN kurs. Men jag vet att jag kan och jag vet att jag vill läsa något mera. Jag vill inte bara ha min juristutbildning, jag har fler sidor än så. Problemet är att det finns tre olika saker jag väldigt, väldigt, väldigt gärna vill läsa. Och en sak jag gärna vill läsa.

Jag vill lära mig kinesiska - för Kina kommer så stort inom affärsvärlden och då vore kinesiska en enorm resurs för den som vill anställa mig i framtiden och så är jag riktigt nyfiken på stormakten Kina. Jag vill lära mig franska, egentligen inte för att jag är speciellt intresserad av franska, utan för att jag vill jobba inom EU på ett eller annat sätt i framtiden och vi alla vet att fransmännen inte kommer ge upp sin franska i första taget. Och så vill jag läsa statsvetenskap och lära mig allt om politiska system och internationella relationer. För att det är så sjukt intressant! Jag skulle också kunna tänka mig att läsa ekonomi av något slag, bara för att det är väldigt meriterande.

Hjälp mig, om jag ska påbörja någon till kurs - vad ska jag då välja? Kinesiska, franska eller statsvetenskap? Eller alla tre (i så fall skulle jag läsa 120 hp nästa höst - kanske inte riktigt realistiskt (en termin är 30 hp)).

Kommentarer
Postat av: Anna

Jag skulle satsa på Kinesiska, främst för att du lär vara ganska ensam om att kunna det på många platser och för att jag själv skulle tycka det vore ett intressant språk att lära sig :)

Postat av: Christine

Oj svårt, alla tre har ju sina fördelar... men alltså, om du är så fast inställd på EU som du har verkat tidigare så tror jag att franska är kanon att kunna. Har hört att det inom vissa delar mer eller mindre är ett krav.

2011-03-02 @ 17:39:46
URL: http://cricce.blogspot.com
Postat av: lovisa

allt bra?(:

2011-03-02 @ 17:55:42
URL: http://lavitadilovisa.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Hej! Var gärna med i min budgivning för en riktigt snygg design som jag har gjort. Budgivningen startar på 20kr!



http://rebeccagidlof.blogg.se/2011/march/bloggdesign-till-salu.html

2011-03-02 @ 18:12:19
URL: http://rebeccagidlof.blogg.se/
Postat av: Louise

Jag försökte kommentera igår men det gick inte! Gör ett nytt försök nu:



Förstår helt och hållet hur du känner, att man vill (och klarar av att) läsa något mer. Jag kände precis så och anmälde mig till franska I (vilket egentligen är en nivå under min kapacitet, men högskoleverket tar ingen hänsyn till att man bott i frankrike.....) och var väldigt peppad och glad. Så snart kursen började insåg jag dock att det skulle bli ohållbart - tydligen så har språk obligatorisk närvaro på allting, och det är betydligt mer undervisning än på juristlinjen... Jag hade varit tvungen att säga hejdå till 1) extrajobb 2) träning 3) privatliv 4) viss undervisning på juristlinjen..... :( det kan vara värt att tänka på innan du väljer ett språk iaf!

2011-03-03 @ 11:43:15
URL: http://uppladdningen.net

Skriv dina åsikter här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:

Hemsida:

Dina åsikter:

Trackback