Ett väldigt viktigt inlägg


Bild från hemsidan
www.val.ax!

16 oktober.
Då är det valdag på Åland. Det är både lagtings- och kommunalval. Givetvis två viktiga val där man bör göra sin röst hörd. Varför ska man göra det då? Ja, främst kanske av den enkla anledningen att det ju nu väljs vilka som ska styra över Åland. Vart ska pengarna gå? Är höjd skatt en bra idé? Gynnar förenklade villkor för egenföretagare Åland? Ska tandvården vara gratis för alla på bekostnad av antingen höjda skatter eller indragna pengar från någon annan samhällsdel? Ska Åland bli en kommun? Borde Åland bli självständigt? Det är många frågor och frågorna kan endast besvaras genom att du lägger din röst på den kandidat som i de flesta frågor delar din uppfattning kring hur de kommande fyra åren ska se ut.

Jag förstår att det är viktigt att rösta, men jag känner mig lite dåligt insatt. Hur ska jag göra?
- Ett säkert kort för att garantera att det är en person med mycket hjärta, sunda värderingar och en förmåga att driva igenom ord till handlingar är att lägga din röst på nummer 192 i lagtingsvalet (581 i kommunalvalet).
- Annars kan du testa valmaskinen som JCI har skapat, för att i alla fall få en bild av vilket parti det lutar mot. Det är ett enkelt test som går snabbt att göra - men som man kanske inte ska ta förgivet att är hundra procent representatibelt för vad kandidaterna egentligen tycker. Man ska ju också komma ihåg att två helt olika kandidater kan vilja uppnå samma mål - men med olika medel. Läs gärna på lite om de kandidater du får upp som topp fem i valmaskinen.
- Alla de stora partierna har informativa hemsidor. Varför inte passa på och besöka dem? Moderaterna, Liberalerna, Obunden samling, Ålands Framtid, Socialdemokraterna och Centern.
- När man röstar ska man ju skriva in kandidatens nummer, vilka du hittar här för lagtingsvalet. I kommunalvalet har varje kommun en egen lista med kandidaternas nummer.

Okej, jag vet vem som ska få min röst. Men hur gör jag för att rösta när jag inte längre bor på Åland?
- Förutsatt att du är röstberättigad (du har fått hemskickat ett röstkort till den adress du är skriven på) finns det tre sätt att rösta på. Det första, och vanligaste, är givetvis att rösta på valdagen den 16 oktober i den vallokal som står på ditt röstkort. Det andra är att förtidsrösta på något av förtidsröstningsställena, det kan du göra mellan den 1 oktober (idag!) och 11 oktober. Enda kruxet är att förtidsröstningsställen endast finns på Åland. Om du, som jag är studerande och bor utanför Åland, har du alltså bara det sista alternativet att luta dig tillbaka på. Poströstning kallas det. MEN för att kunna poströsta måste du skicka in en beställningsblankett där du helt enkelt beställer möjligheten att poströsta. Beställningsblanketten skickas till den kommun du senast var skriven i, adressen hittar du här. Senast den 11 oktober ska valhandlingarna vara beställda (alltså din beställningsblankett ska finnas hos din kommun senast den 11 oktober). När du sedan fått valhandlingarna hemskickade per post ska du returnera dem med din röst så att de är framme hos din kommun senast den 14 oktober.


Min röst går till en moderat eftersom jag anser att moderaterna har förmågan att 
inte bara vara visionärer utan även realister. För varje förändring måste det finnas
pengar att bekosta det. Pengar som måste tas från någon annan del av samhället.
En moderat lovar INTE runt och håller tunt. Tvärtom! En moderat ger inte ett löfte
om förändring före det finns en plan för hur förändringen ska kunna genomföras på
bästa sätt för alla. Att en moderat bara jobbar för egen vinning är ett påstående som
det absolut inte ligger någon sanning bakom. Alla moderater jag känner har ett hjärta
som aldrig skulle tillåta att den egna plånboken stod i fokus. För moderaterna står alla
individer i fokus. Inte minst stämmer detta in på min älskade mamma.
Nina Lindfors, nummer 192 i lagtingsvalet!

Kommentarer

Skriv dina åsikter här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:

Hemsida:

Dina åsikter:

Trackback