Det ska malas genom den stora kvarnen

Jag har nu suttit i några minuter och funderat på hur jag ska försöka få till ett inlägg om dagen utan att det egentligen mer eller mindre handlar om hur varje minut känns som en transportsträcka fram till fredag runt 13-14. Jag längtar otroligt mycket efter Adam, som ni ju vet vid det här laget. Men ja, jag kom alltså fram till att jag inte kan skriva ett inlägg utan att få utlopp för min längtan. Så, nu vet ni det. Över till vad jag har gjort idag.

Idag har jag haft en lugn dag på jobbet. Förmiddagen ägnade jag mig åt "kontorsarbete", det vill säga förbereda mig inför kommande möten, uppdatera kalendern med aktuella mötestider och försöka hålla någon form av ordning på alla miljarder dokument som ligger utskrivna överallt på skrivbordet. Det gick ganska bra och för tillfället ser Hannas och mitt kontorsrum ganska snyggt ut.

Till lunch idag blev det en riktigt smarrig pizza som jag intog tillsammans med Hanna och Noora (Mats Löfströms flickvän). När pizzan hade landat i magen var det en smärre matkoma som infann sig. Men det fanns ingen tid för matkoma! För under eftermiddagen var det dags att gå på Coreper I-möte. Vad är då det? Jo, då träffas tjänstemän från medlemsländernas olika ständiga representationer och diskuterar aktuella frågor. Det som diskuterades under eftermiddagen, och som var av intresse för Åland, var GMO. Man håller på och försöker få till ett nytt direktiv på området och idag försökte man enas om en text som man kan föra fram på miljöministerrådet som äger rum nästa vecka. Och då alltså miljöministrarna från medlemsländerna ska diskutera frågan.

Ett ärendes gång här i Bryssel är ingen enkel raksträcka fram till mål. Tvärtom är det en långsam process där ärenden ska ta sig igenom många instanser av tyckande från många medlemsländers tjänstemän, ministrar och Europaparlamentariker. Ibland blir man lite frustrerad över hur ineffektivt systemet är, men samtidigt går det ganska enkelt att se vilka enorma förbättringar som (oftast) görs under ärendets gång!

Kommentarer
Postat av: Moa

Fin blogg! Kolla gärna in min,-en annan ålännings- blogg! :)


Skriv dina åsikter här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:

Hemsida:

Dina åsikter:

Trackback