Två saker om Bryssel

Två saker jag har lärt mig om Bryssel hittills:
1. Ta med dig kontanter/se till att ta ut kontanter så fort du ser en automat! Det är inte många ställen som tar utländska kort, så för att inte hamna i en knepig situation är det bäst att ha kontanter. I biljettautomaterna för kollektivtrafiken kan man endast betala med mynt eller vissa Belgiska bankkort, alltså inte ens sedlar. Också bra att ha koll på.
2. Förvänta dig inte service i den bemärkelsen som vi menar hemma. Jag har inte upplevt det själv (än), men alla säger att dålig service i form av nonchalant beteende, långsam service och ovilja att vara hjälpsam är saker man får vänja sig vid här. Jag vill förstås inte spä på detta om det bara är ogrundade rykten, men jag varnar i alla för det så att eventuella Bryssel-besökare är beredda. En sak jag har märkt är i alla fall ovilja att hjälpa en stackars icke-fransktalande tjej. Visst svarar folk hjälpsamt (tror jag), men de svarar på franska fast jag frågar på engelska. Så hjälpen kommer inte riktigt till sin rätt.

Varsågoda för den (onödiga) informationen. Nu ska jag forsätta försöka slå ihjäl tiden tills det är dags dra ut.

Kommentarer

Skriv dina åsikter här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:

Hemsida:

Dina åsikter:

Trackback