GMO - en annan fråga jag följt de senaste månaderna


GMO - en politisk fråga av betydelse i många EU-länder.

Igår skulle jag ha deltagit i miljöministerrådsmötet som hölls här i Bryssel. Eller jag skulle ha deltagit under en av punkterna på agendan, nämligen frågan om GMO. Men när jag kom dit var alla platser upptagna och det stod folk längs med väggarna för att ändå lyssna. Jag stod också lutad mot väggen och lyssnade ett tag, för att få en känsla av vad ett ministerrådsmöte innebär, men gav sedan upp. Det är lite klurigt att bara stå och lyssna när alla medlesmländer talar sina nationella språk. Då önskade jag att jag vore språkbegåvad, så att jag kunde lyssna till samtliga språk och förstå vad de sa. Men nu är ju tyvärr inte mina språkkunskaper så bra, så jag gick hem efter en stunds lyssnande. Idag kunde jag dock
läsa att de inte nådde den politiska överenskommelsen (sidan 11) som man hade hoppats på. Synd, men också ganska väntat för mig då jag följt diskussionen på tjänstemannanivå de senaste månaderna och tongångarna inte varit allt för hoppingivande.

Idag fokuserar jag på att plugga processrätt, det är ungefär en månad till tentan och jag vill verkligen göra bra ifrån mig (speciellt med tanke på att jag egentligen skulle ha skrivit tentan i mitten av höstterminen, men jag har skjutit upp den för att hinna plugga tillräckligt). Ikväll blir det en stor skål fruktsallad framför Melodifestivalen! Just idag gör jag alltså precis samma saker som jag skulle ha gjort om jag var juriststudenten hemma i Stockholm (förutom att Adam inte är med). På måndag är det åter dags att kliva i praktikantskorna och återigen njuta av en spännande vecka i EU:s absoluta centrum!

Kommentarer

Skriv dina åsikter här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:

Hemsida:

Dina åsikter:

Trackback